Fläskkött, kyckling och att vittna för din muslimske granne

Fläskkött, kyckling och att vittna för din muslimske granne

Jag tackar Gud för att ha haft möjligheten att bo 14 år i ett land där majoriteten är muslimer. Herren gav många tillfällen att berätta de goda nyheterna om Jesus Kristus för mina muslimska grannar.

Eftersom Gud har gett alla som bär hans avbild ett samvete, har din muslimske granne en allmän förståelse av att någonting i hans hjärta behöver repareras (Rom 1:32). Men de flesta är förledda till att tro att de måste frälsa sig själva. Som många av judarna på Paulus’ tid söker de upprätta sin egen rättfärdighet (Rom 10:2-3).

När det gäller din muslimske granne, har idén om självfrälsning sakta men säkert lagts ner genom en livstid av religiös undervisning, och förstärkts genom kulturella seder och ritualer.

En av de mest krävande aspekterna av islam är alla de gärningar som behövs för att kompensera för synderna man begått. Därför anstränger sig muslimer att verkligen hålla den månadslånga fastan under Ramadan varje år. Att söka förtjänster nog att balansera sina synder motiverar också många av våra muslimska grannar till att utföra en böneritual fem gånger varje dag.

Ett skäl till att islam har sådan förmåga att vilseleda människor är att den lånar en del element ur Gamla testamentet. Men det här innebär också att det finns vissa element av sanning i islam som kan hjälpa din muslimske vän att börja röra sig närmare en förståelse av frälsning i Kristus. Muslimer har strikta regler och starka känslor om att fläskkött är haram (orent).

Efter hundratals interaktioner med muslimska grannar och vänner genom åren har jag funnit en särskild illustration vara praktisk.

Låt oss tala om fläskkött

Nedan är en berättelse jag delat många gånger. Hur just din muslimske granne kommer reagera är inte självklart, men svaren nedan är typiska och för det mesta utspelar sig historien på ett likartat sätt.

Du: Får jag fråga dig en sak angående dina religiösa uppfattningar?

Muslimsk granne: Ja.

Du: Tänk dig att du får en tallrik ris, och i tallriken ligger köttbitar – både kyckling och fläskkött. Riset, kycklingen och fläskköttet är helt ihopblandat. Det är en vanlig dag, du svälter inte eller så, och du vet exakt vad som finns i riset. Enligt din religion, får du äta riset?

Granne: Nej.

Du: Men om det finns massor av kyckling och bara lite fläskkött? Får du då äta det?

Granne: Nej.

Du: Men hur är det om det bara finns en liten bit fläskkött, och resten är kyckling? Får du det då?

Granne: Nej. Även om det inte finns några fläskbitar alls – bara minsta spår av olja från en stekpanna som använts för att steka fläsk – skulle jag inte kunna äta någonting som stekts i den.

Du: Okej, får jag nu fråga dig om någonting ännu viktigare än mat?

Granne: Varsågod.

Du: Tänk dig att våra liv är som den ristallriken. Varje gång vi gör någonting gott, är det som att lägga en bit kyckling på tallriken. Om jag hedrar mina föräldrar, lägger jag till kyckling. Om jag ber som jag borde, lägger jag till lite kyckling. Om jag hjälper de fattiga, lägger jag till lite kyckling.

Men varje gång vi syndar är det som att vi lägger en bit fläskkött till tallriken. Om jag inte gett mig hän åt bönen, lägger jag till lite fläskkött. Om jag ljuger, lägger jag till lite fläskkött. För varje synd jag begår läggs fläsk till min tallrik med ris och kyckling. Tänk dig nu att du, på Domens Dag, måste visa din tallrik med ris och kött för Gud, för att se om han tar emot dig i himlen eller kastar dig i helvetet. Har du någonsin syndat, min vän?

Granne: Ja, självklart. Jag har syndat många gånger.

Du: Det är ju ett ganska stort problem, va? Även om du har mycket kyckling på ditt livs tallrik, har du också en del fläskkött. Och om du, som inte är den Allraheligaste, inte kan ta emot en tallrik med mat med ens minsta mängd fläskkött blandat i den, hur kan Gud själv låta dig komma in i en helig plats som himlen om du har synd – som är precis som fläskkött – inblandad i ditt liv?

Attraherad men rädd

Om de, vid den här tidpunkten, verkar ha förstått illustrationen och fortfarande är öppna, kan du fortsätta dela evangeliet som med vilken ofrälst vän som helst. Enligt min erfarenhet inser de flesta muslimer att de har betydligt mycket synd och är rädda för Domens Dag. Och kom ihåg att deras gudagivna samvete också står på din sida, tillsammans med Guds Ande, som överbevisar världen om synd, rättfärdighet och dom (Joh 16:8).

Endast kristendomen erbjuder en Frälsare – en som levt ett perfekt liv och vars tallrik, för att använda illustrationen, inte har något spår av fläskkött. Men evangeliets goda nyheter är att Jesus byter tallrik med syndare. Han tar straffet för din orenhet på korset och erbjuder oss tallriken vi behöver men inte har.

Ha tålamod. Det här kan vara första gången de hört de goda nyheterna från en kristen. Och de kan känna sig attraherade till evangeliet men vara rädda för följderna om de kommer till tro. Fortsätt be, älska och dela. Och över allt annat, lita på Gud för resultaten.

Mark Corbett är pastor i Severn Baptist Church i Severn, North Carolina. Med sin fru Hope och dottern Joy bodde Mark utomlands i 14 år, där han ofta delade sanningen och Kristi kärlek med sina grannar. Du kan läsa Marks blogg eller följa honom på Facebook.

DelaShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page