Dödens död i Kristi död (Conrad Mbewe, svensk text)

Talet om Guds vrede väcker alla möjliga känslor och reaktioner hos människor. Men Kristi död och Hans ärorika uppståndelse är de största nyheterna som mänskligheten någonsin skulle kunna höra, med tanke på att människor, för var dag som går, samlar på sig Guds rättvisa dom och vrede. Tron på dessa nyheter gör det nödvändigt att tillkännage dem. Conrad Mbewe höll detta tal; se fler tal från CROSS 2013 på crossforthenations.org

 

 

Bläddra fram i biblarna till Romarbrevet kapitel 3.
Under tiden vill jag hälsa från era jämngamla i Lusaka, Zambia-
-och Centralafrika.
Det är spännande att vara här och se detta.
För om en månad ska vi ha en missionskonferens-
-främst för studenter som ska skickas ut på mission!
Gud har gjort ett under!
Vi väntar oss inte att lika många ska komma som här-
-men vi tror att vi kan få se en ny missionsrörelse bland unga-
-som reser därifrån över Afrika och resten av världen.
Så om ni kommer ihåg om en månad, snälla be för oss!
Att denna nåd ni upplever här också ska upplevas där hemma.
Romarbrevet kapitel 3, jag börjar läsa från vers 21.
Aposteln Paulus säger:
Men nu så har Guds rättfärdighet utanför Lagen uppenbarats-
-fast Lagen och profeterna vittnar om den.
Guds rättfärdighet genom tro på Jesus åt alla som tror.
Det finns ju ingen åtskillnad, alla har ju syndat och gått miste om-
-Guds ära, och rättfärdigas som en gåva, av Hans nåd-
-genom återlösningen som är i Jesus, som Gud föresatte som blidkning-
-i Hans blod, att tas emot genom tro.
Detta för att bevisa Guds rättvisa.
För i Guds tålighet hade Han haft överseende med synder som hänt innan.
Det var för att bevisa Hans rättvisa i nuvarande tidpunkt-
-till att Han är rättvis och rättfärdigar den som tror på Jesus.
Vi stannar upp för en kort bön.
Vår Fader, vi tackar Dig för detta härliga tillfälle.
Att vi får stilla våra hjärtan inför Ditt Ord.
Ja, vi tackar Dig för vittnesbördet vi nyss hörde från Mellanöstern.
Utmaningen till oss i USA och Afrika, så att vi går till farliga länder-
-för det budskap som vi ska koncentrera oss på just nu.
Tala, Herre, för Dina tjänare lyssnar.
För Jesu skull, amen.
Bröder, under de sista samlingarna har vi fått påminnas om missionens mål.
Å ena sidan för att få ett klimat där Gud blir ärad, dyrkad, älskad-
-tjänad och åtlydd.
Och å andra sidan att allt detta sker med glädje för att våra själar-
-uppskattar varje tanke av Honom.
Vi har också blivit påminda om människosläktets svåra läge.
Världen ligger under Gud Allsmäktigs vrede, ända sedan syndafallet.
Ja, att hela historien visar en Gud som är helig och rättvis-
-och som måste straffa synden.
Och Bibeln är tydlig med att straffet är evigt eftersom Guds vrede är evig.
Lite mer om det senare.
I sista sittningen i morse hörde vi om vad som ska motivera oss i mission.
Att det som ibland kallas kalvinismens fem punkter kraftigt motiverar oss-
-att lämna hem, familj och teknikens bekvämlighet, för att resa iväg.
Och fiska ut Guds utvalda, ta in dem i troskolonier och se dem tillbe Gud.
Genom den helige Ande, ja, genom Jesu blod.
Nu ska jag tala om det huvudbudskap som vi ska gå ut med.
När vi är övertygade om att denne store Gud måste tillbes.
När vi är övertygade om att de som är utanför Kristus är under Hans vrede.
När vi är motiverade av de olika delarna i vår tro, till att gå ut.
Vad är budskapet som ska brinna i våra själar, så att vi gör vad som helst-
-för att få ut detta budskap?
För att besvara denna fråga riktar jag er uppmärksamhet mot Romarbrevet 3.
Där ser vi denna goda nyhet som vi ska ge denna fallna värld.
Det är nyheten om den fulla och fria rättfärdighet som kommer in i Paulus’-
-text genom orden: Men nu, i början av vers 21.
Paulus har målat en mörk bild av världen under Guds vrede.
Från Romarbrevet 1:18, hela vägen till 3:20.
Han visar denna bakgrund, så att när han tar in de goda nyheterna-
-så förstår vi att detta är den viktigaste nyheten i hela universum.
Paulus har visat att hedningarna är under Guds vrede, och judarna också.
Att alla försök att visa rättfärdighet är som att sätta ena foten i sand-
-medan den andra sjunker dubbelt så djupt. Det är lönlöst.
När Paulus fört både judar och hedningar till att se sin hjälplöshet-
-och sin hopplöshet under Guds vrede, sätter han på ljuset.
Så kan de se sitt enda hopp, och det kommer genom återlösningen i Jesus.
Han talar om hopplösheten igen i vers 23:
Alla har ju syndat och gått miste om Guds ära.
Rättfärdiggörelsen är endast genom Guds nåd, genom återlösningen i Jesus.
Det är ingenting man förtjänar utan någonting som Gud ger fritt.
Det ges av nåd till folk som förtjänar motsatsen.
Detta måste väl vara goda nyheter!?
Om man vet att man brutit mot en rättvis Gud, att man förtjänar vrede-
-dom, Helvetet! Och Gud ger dig en fri förlåtelse, rättfärdiggörelse.
Det måste vara genom nåd, en gåva. Genom ett friköpande, en återlösning-
-som kom genom Kristus Jesus.
Det är intressant hur han formulerar denna idé i 25:e versen.
Som Gud föresatte som blidkeri i Hans blod att tas emot genom tron.
Det är ett innehållsrikt uttalande.
Vi kan inte packa upp allt på den tid vi har nu.
Men vi ska bara tänka lite på det.
För då börjar vi förstå ämnet som det handlar om ikväll:
Dödens död i Kristi död.
Detta är de goda nyheter vi tar till världen. Nyheten om det blodiga korset.
Jag ska kortfattat gå tillbaka till de dåliga nyheterna först.
Guds vrede är ju bakgrunden, de hemska nyheterna, som världen ligger under.
Jag vill för mitt budskap ikväll använda ett annat ord…
…om dessa dåliga nyheter. Om det läge som människor befinner sig i.
Och jag vill använda ordet: Döden.
Döden. Döden.
Vi går tillbaka till Första Mosebok 3, där vi ser Guds vrede bli känd.
Han hade redan varnat i kapitlet innan: Om ni äter denna frukt-
-skall ni döden dö. Och detta är vad som hände.
När Adam och Eva åt av den förbjudna frukten kom följderna direkt-
-som kan sammanfattas med detta ord: döden.
Andlig död, förgängelse kom in i deras andliga varelser, de dog andligen.
Och när Gud kom på kvällen sprang Adam och Eva och gömde sig!
De sprang ifrån den Gud som de brukade ha gemenskap med, älska och tillbe.
Strax ser man en spricka i relationen mellan Adam och Eva-
-när Adam säger till Gud: “Kvinnan skapade alla problem.”
När de får två barn, dödar den ene den andre av avundsjuka.
Någonting har klart gått fel andligen, det är andlig död.
Gemenskapen och anslutningen till Gud hade försvunnit!
Vi har även fysisk död. Vi har talat om Abel som blev dödad av Kain.
Men man behöver bara fortsätta till Första Mosebok 5 och gång på gång-
-ser vi att varje person som nämns får barn, och sedan dör han.
Denne födde barn, och sedan dog han. Denne fick barn och dog.
Och så har det ju varit varje dag. Varje timme, varje minut.
Varje sekund är det någon som tar sitt sista andetag.
Guds dom faller över någon. Vi föds döende, ruttnande. Döden är vår lott.
Men det värsta är den andra döden i Uppenbarelseboken.
Det är när Gud till slut skickar syndaren till mörkret utanför.
Platsen med eld och plåga, där masken aldrig dör. Eldsjön.
Den rättvise och rättfärdige Guden måste straffa syndare för evigt!
Helvetet eller eldsjön, är vad Bibeln kallar den andra döden.
Så finns det ett ord som beskriver vår misär som människor.
Både i Afrika, Mellanöstern, Asien, Amerika, Europa. Vart du än går: döden.
Döden. Döden.
Den hänger som en mörk skugga, ett moln fullt av hot över våra liv!
Vår största tragedi är inte pengabrist.
Det är inte arbetsbrist, dålig hälsa eller dålig socialtjänst.
Det är döden. Döden.
Döden.
Och en dag, vem du än är, kommer du att dö.
Och om du kommer få del av den andra döden, det beror på detta budskap.
De goda nyheterna Bibeln ger oss, som vi ska bära till de onådda folken-
-är nyheterna om att när du ligger under denna Guds rättsliga handling-
-har samme Gud gett en lösning på denna död.
Bara Han har gjort det!
Och döden har dött, i Kristi död.
Detta är vårt budskap, och detta betyder “återlösning”.
Romarbrevet 3:24: Vi rättfärdigas av nåd genom återlösningen som är i Jesus.
Att “återlösa” betyder att köpa tillbaka. Man har alltså förlorat någonting-
-på grund av en belastning.
Och man kan inte få det man vill ha förrän det är betalt.
Du kan ha förlorat din frihet och blivit en slav.
Och så länge det är obetalt, måste du vara en slav.
Eller så har du tagit ett lån och gett banken dina lagfarter.
Så länge det är obetalt kan du inte få tillbaka dina lagfarter.
Din egendom är i bankens förvar tills det är betalt.
Vad får vi höra här?
Vi är fångna som slavar till synden och döden tills det är betalt.
Det måste betalas fullt till Gud själv.
Paulus säger att Jesus Kristus har betalat detta.
Genom återlösningen i Kristus Jesus.
Vi kan tänka på Guds Sons ankomst till denna värld med hjälp av tre S.
Det första S:et är Smärta. Det andra S:et är Ställföreträdande.
Och det tredje S:et Satisfaktion.
Jag ska utveckla dessa tre om hur de relaterar till återlösningen.
Jesus kom till denna värld som Guds egen Son. En Person i Treenigheten.
Gud, universums Skapare, genom Vilken allting blev till, föddes i Betlehem.
Han blev jagad som ett vilt djur ända från födseln!
Han var en smärtornas man, som Jesaja 53 talar om.
Han blir fångad av fienderna, tagen till skenrättegång och korsfäst.
Han hade kunnat stoppa allt, men Han gjorde det frivilligt.
Han sa: Jag har makt att ge Mitt liv, och att ta tillbaka det.
Låt oss gå till Getsemane och se Honom där på Sina knän.
Han vädjar till Gud och vet att Han ska dricka hela Guds vredes bägare.
Hans själ skulle genomgå intensiv och enorm smärta!
Så Han ber: Fader, om det är Din vilja, ta denna bägare ifrån Mig.
Men ske inte Min vilja, utan Din.
Om någon då visste vilken smärta Han skulle gå igenom så var det Han.
Och Bibeln säger att Han bad tills svetten blev till blod.
Gud sände en ängel för att ge Honom styrka.
Sedan stod Han och tog det sista steget till korset.
Och när Han hängde där, var det inte bara fysisk smärta.
Nej, Han upplevde den vrede som Hans folk skulle ha upplevt!
Han gjorde det nämligen som en Ställföreträdare.
Han drack vårt Helvete i vårt ställe!
Och Han ropade: Min Gud, Min Gud, varför har Du övergivit Mig?
Det var för att syndare måste bli övergivna av Gud in i Helvetets lågor!
Svaret på ropet är: “För att Du står i stället för de som Jag givit Dig.”
“Du måste betala helt för deras synder.”
Gud har gjort Honom, som inte kände synd, till synd för oss-
-så att vi skulle bli Guds rättfärdighet.
Så för att svara på frågan varför Gud, Gud Sonen…
Guds älskling—varför led Han, blev övergiven och dog på korset?
Svaret är: För att Han var Ställföreträdare.
Vi förtjänar att dö, och det fanns inget vi kunde göra för att ändra det.
Vi hade förstört det! Rättvisans Gud skulle låta klingan falla över oss.
Guds egen Son tog vårt ställe och dog.
Återlösning innebär även satisfaktion.
Jesus Kristus uppstod från de döda. Gud var tillfreds med betalningen.
Därför kan vi nu veta att vi blir rättfärdigade, fritt av Hans nåd.
För någon annan har tagit vår plats och dött.
Han har betalat hela priset för vår synd.
Som om det inte vore nog fortsätter Paulus tala om blidkning.
Som Gud föresatte som blidkeri i Hans blod.
För en jude som kunde grekiska pekade detta på “nådastolen”.
Innan stod den i tabernaklet, men nu i templet.
Översteprästen gick in i det allraheligaste en gång om året-
-med blodet från ett djur som slaktats i stället för de som förtjänat döden-
-för sin synd.
Han tog in det i det allraheligaste och hällde blodet på nådastolen.
Med detta säger de: “Vi förtjänar att dö. Vi har syndat, som folk-”
“-som land, Du är en helig och rättvis Gud, synden förtjänar döden.”
Men på grund av Din nåd, har Du gett någon annan i vårt ställe.
Och denne har tagit vårt ställe och dött. Här är beviset: utgjutet blod.
Aposteln Paulus tar in detta i Nya Testamentet och säger-
-att Gud satte fram Jesus på samma sätt, som ett försoningsoffer.
Den här gången är det Hans blod som är betalningen. Precis samma bild.
Smärta: Det är Gud Sonen som lider smärta.
Ställföreträdare: Det var ett djur som skulle ta människans plats.
En tjur skulle slaktas, en annans blod istället för Hans utvalda folk.
Satisfaktion: Prästen kom levande ut ur det allraheligaste-
-och förkunnade fred. Gå och synda inte mer.
Dessa är de goda nyheter som vi delar-
-angående Jesu ankomst till denna värld.
Det är när vi ser på korset, en sargad människa, som om Han blivit-
-attackerad och uppäten av ett lejon i djungeln.
Då säger vi: “Det hade varit jag, om det inte vore för Guds nåd.”
När vi hör Honom ropa: “Det är fullbordat.” Då hoppar vi upp och ropar-
-Halleluja! För våra synder är betalade av någon annan: Herren Jesus.
Vår död har dött i Guds egen Sons person.
Han har offrat Sig själv som ett soningsoffer. Han har lidit den vrede-
-som hade sänkt oss djupt ner i Helvetets lågor!
Han har åstadkommit försoning.
Jag säger inte att Han gjort det möjligt. Han har åstadkommit det.
Vår död dog på Golgata. Den svimmade inte. Den dog i Jesu Kristi person.
När Han gav upp andan.
Så därför kan vi brista ut i sång:
My sin, oh, the bliss of this glorious thought!
My sin, not in part but the whole-
-is nailed to the cross, and I bear it no more.
Praise the Lord, praise the Lord, O my soul!
Det är väl med min själ!
Jag har sagt att översteprästens bevis på att betalningen godkänts-
-var att han kom ut ur det allraheligaste helskinnad.
Med vår Frälsare var det i två faser.
Det första var uppståndelsen. Jesus själv sa att Han skulle bli förrådd-
-och överlämnad åt hedningarna, hånas och bli dödad.
Och på tredje dagen uppstå.
Eller som Han sa i Uppenbarelseboken 1:18. Han är uppståndelsen och livet.
Han är Alfa och Omega, Han har nycklarna till Dödsriket.
Han har segrat över döden.
Jesu död på korset var stort, men vi gläds över att det inte slutade där.
Han uppstod från de döda och dör aldrig mer.
Sanhedrin var rädda för detta, vidskepliga som de var.
De bad att en grupp soldater skulle vakta så att inte lärjungarna-
-skulle komma och stjäla kroppen. “Så att det inte blir en värre lögn.”
Kroppen fanns inte där efter tre dagar och de fick försöka förklara.
De skulle säga till Pilatus att lärjungarna stulit kroppen.
Jag vill gärna veta vad Pilatus tyckte om den historien.
Den har alla kännetecken på att vara en påhittad lögn.
Om ni är en trupp vältränade soldater som vaktar ett ställe…
…kan inga fiskare och publikaner komma och stjäla det ni vaktar.
Det är omöjligt!
Ni säger att ni sov?
Men hur visste ni då att de kom och stal kroppen?
Någonting utöver det ovanliga ägde rum. Med psalmskrivarens ord:
Death cannot keep its prey, Jesus my Savior.
He tore the bars away, Jesus my Lord!
Up from the grave he arose.
With a mighty triumph o’er his foes-
-He arose a victor from the dark domain-
-and He lives forever, with his saints to reign.
He arose! He arose! Hallelujah! Christ arose!
Och istället för att hitta på löjliga ursäkter, lyssna på psalmen:
Crown Him the Lord of life, who triumphed over the grave-
-and rose victorious in the strife for those He came to save.
His glories now we sing, who died, and rose on high…
Who died eternal life to bring, and lives that death may die.
Det är sanningen. Döden har dött genom Jesu död!
Det var första fasen. Den andra är att Han gick in i själva Himlen.
Inte med tjurars och bockars blod—Hebreerbrevet 9-
-utan med Sitt eget blod, för att träda fram inför Gud å våra vägnar.
Han har gått före oss, in på den plats där eviga beslut fattas.
Där de domar, som skickar ut själar i mörkret, till Helvetet, avkunnas.
Han kommer in dit som ett lamm som blivit slaktat.
Han kommer in med Sitt eget blod för att tala med Gud för oss.
Jesus Kristus, den Rättfärdige. Detta är goda nyheter!
Detta är de nyheter vi ska föra till världen.
Att Gud satte Jesus som blidkning i Hans blod, att tas emot genom tro.
Vårt svar till denna goda nyhet är först och främst att vi ska tro.
Genom tro i Hans blod. Det blir inte automatiskt uthällt över människorna.
Snarare blir människor utmanade att omvända sig och tro evangelium.
Vi har goda nyheter. Du behöver inte springa runt hallen tio varv.
Nej, Han har gjort allt i Sin Sons, Jesu Kristi, person.
Han säger: Tro det! Tro det!
Tro de goda nyheterna!
Att det som fört elände över dig, ditt hus, samhälle, stam, land, folkslag.
Det som vilat över och hotat att sänka dig djupt ner i Helvetet-
-har blivit släckt i Guds egen Son. Tro det!
Det är budskapet som kommer till er ikväll.
Tro, så att du tillsammans med Paulus i Första Korinthierbrevet 15-
-kan citera Gamla Testamentet: Du död, var är din seger?
Du död, var är din udd?
Du har blivit neutraliserad genom min Frälsares verk!
Tror ni på dessa goda nyheter? Eller sitter ni här ikväll-
-och hoppas att era kyrkobesök, böner, nattvard eller goda gärningar…
…kanske till och med mission…
Tror ni att detta ska få Gud att benåda er?
Vakna! Det där är bakdörren till Helvetet!
Det finns bara ett sätt att få fri förlåtelse från Gud. Det är genom tro.
Så älskade Gud världen, att Han gav Sin ende Son, så att ingen-
-som tror på Honom—ingen som tror på Honom—ska förloras utan ha evigt liv.
Jag vädjar till er. Tro på detta. Det är enda sättet att få förlåtelse på.
Vi måste fortsätta. Om ni tror på detta kan ni inte hålla det för er själva.
Det kan ni inte! Dra den om Rödluvan…
Detta är den nyhet som man vill att hela världen ska få veta!
Jag hade en skuld jag inte kunde betala! Jesus betalade skulden!
Hela världen måste veta. Finns det någon här vars hjärta brinner?
Denna goda nyhet, att det som vilar som ett mörkt åskmoln-
-som får människor att fly och gömma sig i alla skrymslen och vrår…
…denna vrede har släckts genom Guds egen Son.
Vi kan gå fria!
Fulla av glädje och hopp!
Finns det någon här som känner elektriciteten i själen?
Gå ut och se länderna som lever i skräck, bundna av vidskepelse…
Bundna av dödsfruktan.
De går vägen ner trots alla försök att bromsa.
De går vägen ner, i graven, till Helvetet!
Ställ dig ivägen och ropa så högt du kan: “Döden har dött i Kristi död!”
“Tro det!”
Det finns inget större uppdrag på denna sidan evigheten än att gå ut-
-som när en kung sänder sina tjänare. Ropa att den gödda kalven är slaktad.
Festmåltiden är redo! Det är bara att komma och vara med i Lammets måltid!
Stig upp och korsa hav och land!
Tala, inte bara om en rättvis och helig Gud, utan om en kärlekens och-
-nådens Gud, som gav Sin Son att ta vårt ställe och dö vår död.
Brinner detta budskap i er ikväll?
O att nu när vi avslutar, ni skulle vädja till Gud.
Att Han inte skulle låta er dra er sista suck förrän ni gått dit.
Förrän ni talat och ropat, som Charles Wesley sa:
“I mitt sista andetag, må jag ropa: ‘Se, se, Lammet!'”
Låt oss be.
O Herre…
Tack för världens största nyhet!
Den största nyheten i hela universum, både himlen och jorden.
Tack för denna stora skara ungdomar. Sätt ström i deras själar-
-som inte avtar förrän själar böjer sina knän för Härskaren Jesus.
Och får glädje över syndernas förlåtelse och tillber Gud som Fader.
Herre, gör detta, vi bönfaller Dig.
Vi vet att inte alla kan gå, men låt dessa bli bra stöd för de som går.
O store Gud, gör detta för oss, så att denna bäck blir en å-
-ja, ett hav, som släcker mångas törst över jordklotet-
-tills Herren återvänder, i Hans namn ber vi. Amen.