Hur man överlever religionskunskapen.
Michael Kruger började sitt första år på University of North Carolina som en överlåten kristen. Han trodde att han var redo för de intellektuella utmaningar som universitetet skulle erbjuda honom och hans tro. Men så fann han sig på en introduktionskurs till Nya testamentet med Bart Ehrman som professor. Detta blev en traumatisk upplevelse!
En utmaning för oss idag är att förbereda ungdomar för universitetsmiljön.
Tyvärr fokuserar man endast på den moraliska, etiska nivån.
Man vill se till att den kristne studenten uppför sig kristet.
Det är bra och viktigt, men man missar ofta intellektuella förberedelser.
Läromässigt eller akademiskt.
Studenten hamnar ofta på en grundkurs i religion men kan inte hantera det.
Deras världsbild skakas om och de kanske lämnar tron.
Man brukar fråga mig hur man kan förbereda sig för denna miljö-
-där kristen tro ses som intellektuellt oförsvarbart och möter fientlighet.
Jag upplevde själv detta när jag började på universitetet.
Jag var en överlåten efterföljare till Kristus och gjorde mitt bästa.
Jag trodde jag var förberedd, men det var jag inte. Bara i det etiska.
Sedan började jag på en kurs i Nya testamentet med Bart Ehrman.
Han är en känd forskare som är emot kristendomen och jag blev omskakad.
Men jag lärde mig av detta och vill dela med av min erfarenhet.
För det första bör studenter ha rätt förväntningar inför universitetet.
Många ser det som att, om något är sant, kommer de flesta att tro det.
Vi har något i bakhuvudet och tror att de flesta kommer tro det som är sant.
Om de flesta tror på något måste det vara sant, annars är det fel.
Finner man sedan att de flesta lärare och elever förkastar kristendomen-
-måste den alltså vara fel. Men detta är en felaktig förväntan.
Enligt Bibeln tar den oandlige inte emot det som är andligt.
Utan Guds hjälp inser man inte att kristendomen är sann.
De flesta tror faktiskt inte på det som är sant.
Ingen tror på sanningen om inte Gud öppnar deras sinnen.
Förvänta dig alltså motstånd och att människor förkastar Bibeln.
Det betyder inte att kristendomen inte är sann.
En annan sak att minnas i denna miljö är att forskarna inte är neutrala.
Vi tror att de ser allting neutralt och objektivt-
-och att alla deras slutsatser är korrekta.
Men vetenskapsmän är inte neutrala. De har sin världsbild och utgångspunkt.
De har lärt sig ett sekulärt perspektiv på Bibeln.
Därför lär de också ut detta sekulära perspektiv. De är inte opartiska.
En tredje sak att komma ihåg är att det finns svar på frågorna.
Många tror att om de inte har svaren, finns inget svar.
Men att du inte vet svaren, betyder inte att det inte finns svar.
Professorer tar upp problem med Bibeln som om de är nya upptäckter…
Men ända från urkyrkans tid har man tagit upp dessa problem och bemött dem.
Det finns mycket evangelisk forskning som tagit itu med dessa frågor.
Så gräv djupt efter svaren!
Ett fjärde råd är att inte se motståndet som något helt negativt.
Se det som en möjlighet och välsignelse.
Många går aldrig så djupt eller långt i tron, för de möter aldrig motstånd!
De tar sig lätt genom livet… Det är när du möter motstånd som du-
-tar tillfället att gå djupare och lära dig mer om tron.
Utmaningar får dig att växa starkare.
Se det som en idrottare som tränar. Ansträngningarna och motståndet gör dig-
-starkare snabbare. Detta märkte de första kristna när de fick motstånd.
Apologeterna klev fram och började tänka i nya banor.
De tvingades bli mer intellektuella och detsamma gäller studenter idag.
Se alltså motståndet som tillfälle att studera ännu mer.
Och för det femte: I denna miljö med dessa utmaningar, var inte ensam!
Många kämpar i sin ensamhet och delar ingenting med någon.
Se därför till att gå med i en lokal församling där Ordet predikas.
Där får du gemenskap, ansvar och stöd.
Du kan även finna andra kristna på universitetet att vara med.
Det är i denna miljö du vill brottas med intellektuella frågor.
Var inte isolerad utan gör det i Kristi gemenskap.
Michael J. Kruger är föreståndare för Reformed Theological Seminarys campus i Charlotte, North Carolina, där han även tjänar som professor i Nya testamentet. Han har skrivit boken Canon Revisited: Establishing the Origins and Authority of the New Testament Books (Crossway, 2012). Han bloggar regelbundet på Canon Fodder.