Jesu förvandlande makt för de slagna

Crawford Loritts predikar om Jesu medkänsla och makt utifrån Lukas 8. Från The Gospel Coalitions 2013 National Conference i Orlando, Florida.

 

 

Don Carson och jag har ett sällskap för inbördes beundran.
Jag uppskattar honom djupt. Han är en otrolig teolog, men en-
-underbar gudsman. Jag älskar honom verkligen.
Låt mig nu snabbt få en sak ur vägen. Hur många av er är trötta?
Jag behöver inte ge er tillåtelse, men om ni känner för att sova-
-så varsågod och sov. Jag kommer inte ta det personligt. Jag har-
-sovit igenom de bästa, och som man bäddar får man ligga.
Vi har mycket rum här i gångarna för att lägga sig ner.
Det enda villkoret är att ni inte gör såhär, för det är störande.
Men för all del, sov ni.
En annan sak jag inte vill att ni gör är att låtsas läsa eller be.
Det är att ljuga. Så för all del, sov.
Elgin Trueblood brukade säga ”Det är alltid 14:00 i Helvetet.”
Vi är några timmar efter det.
Jag kommer sist här så jag får vad jag får. Det är som mulåsnan som-
-dök på på Kentucky-derbyt. Lite publicitet är väl bara bra.
Om ni har biblar vill jag att vi möts i Lukas kapitel 8.
Jag blev tilldelad denna text och brukar ofta inte ta ett så stort-
-avsnitt. Jag ska läsa tre berättelser i Lukas 8. Det är en lång text-
-men om vi ska göra den rättvisa behöver vi läsa igenom den.
Det finns en del rörliga delar här och vi behöver förstå det, så låt-
-oss få en smak av dessa möten mellan desperata människor och Jesus.
Jag talar om “Jesu förvandlande makt för de slagna”.
Låt oss läsa detta. Lukas kapitel 8, från vers 26…
”De seglade in till gerasenernas område, som ligger mitt emot Galileen.”
”När Jesus steg i land, möttes han av en man från staden.”
”Han var besatt av onda andar och hade inte haft kläder på sig”-
-”på länge och han bodde inte i något hus utan bland gravarna.”
”När han fick se Jesus, ropade han och föll ner inför honom och skrek:”
”Vad har du med mig att göra, Jesus, den högste Gudens Son?” Notera det.
”Jag ber dig: plåga mig inte!”
”Jesus hade nämligen befallt den orena anden att fara ut ur mannen.”
”Länge hade den hållit honom i sitt grepp. Han hade varit bunden med”-
-”kedjor och fotbojor och blivit bevakad, men han hade slitit sönder”-
-”bojorna och drivits ut i ödemarken av den onda anden.”
”Jesus frågade honom: ’Vad är ditt namn?’ Han svarade: ’Legion’, för”-
-”det var många onda andar som hade kommit in i honom.”
”Och de bad Jesus att han inte skulle befalla dem att fara ner i”-
-”avgrunden. Nu gick där en stor svinhjord och betade på berget”-
-”och de onda andarna bad att han skulle låta dem fara in i svinen.”
”Det tillät han. Andarna for ut ur mannen och in i svinen”-
-”och hjorden rusade utför branten ner i sjön och drunknade.”
”När herdarna såg vad som hade hänt, flydde de och berättade om det”-
-”inne i staden och ute på landet. Folk gick ut för att se vad som”-
-”hade hänt. De kom till Jesus och fann mannen som andarna hade lämnat”-
-”sitta vid Jesu fötter, klädd och vid sina sinnen. Då blev de rädda.”
-”De som var ögonvittnen berättade för dem hur den besatte hade blivit”-
-”frisk. Allt folket från gerasenernas område bad då att Jesus skulle”-
-”lämna dem, för de hade gripits av stark fruktan.”
”Han steg i båten och vände tillbaka.”
”Mannen som de onda andarna farit ut ur bad att få följa med honom”-
-”men Jesus skickade i väg honom med orden: ’Gå hem igen och berätta’”-
-”’om allt som Gud har gjort med dig.’ Då gick han och ropade ut över”-
-”hela staden allt som Jesus hade gjort med honom.”
”När Jesus kom tillbaka välkomnade folket honom, eftersom alla väntade”-
-”på honom. Då kom det fram en man som hette Jairus, föreståndare”-
-”för synagogan.” Notera det – ”Han föll ner för Jesu fötter och bad honom komma hem”-
-”till honom, för hans enda dotter, som var i 12-årsåldern, var döende.”
”På vägen dit trängde sig folkmassan nära Jesus. Där fanns en kvinna”-
-”som haft blödningar i tolv år och inte kunnat bli botad av någon.”
”Hon kom bakifrån och rörde vid hörntofsen på hans mantel”-
-”och genast stannade hennes blödning.”
”Jesus frågade: ’Vem var det som rörde vid mig?’ Alla nekade”-
-”och Petrus sade: ’Mästare, hela folkmassan tränger sig inpå dig.’”
”Men Jesus sade: ’Någon rörde vid mig. Jag kände att kraft gick ut’”-
-”’från mig.’ När kvinnan insåg att hon var upptäckt, kom hon darrande”-
-”fram och föll ner för honom. Hon förklarade inför allt folket varför”-
-”hon hade rört vid honom och hur hon genast hade blivit botad.”
”Jesus sade till henne: Min dotter” – ringa in det ordet -”din tro har frälst dig. Gå i frid.”
”Medan han ännu talade, kom någon från synagogföreståndarens hus och”-
-”sade: ’Din dotter är död. Besvära inte Mästaren mer.’ Jesus hörde”-
-”det och svarade honom: ’Var inte rädd. Bara tro, så blir hon räddad.’”
”När han kom fram till huset lät han ingen följa med honom in utom”-
-”Petrus, Johannes och Jakob och flickans far och mor.”
”Alla grät och sörjde henne. Men Jesus sade: ’Gråt inte. Hon är inte’”-
-”död, hon sover.” Notera nu: ”Då hånskrattade de åt honom, för de visste att”-
-”hon var död.”
”Men han tog flickans hand och ropade: ’Flicka, stå upp!’ Hennes”-
-”livsande återvände, och hon reste sig genast.”
”Sedan sade han till dem att ge henne något att äta.”
”Hennes föräldrar var helt utom sig av häpnad.”
”Men Jesus befallde dem att inte tala om för någon vad som hade hänt.”
Jag ska ställa en retorisk fråga här, för om ni är över fem år-
-har ni känt detta. Har du någonsin känt dig nedslagen och förtvivlad?
Har du någonsin känt att alla alternativ ryckts bort från dig-
-och du inte kommer någon vart. Allt är borta, allt är över.
Jag har haft några sådana stunder, faktiskt. Ni kommer se lite senare-
-hur jag lutar min hand när jag ska ge er något att ta med er.
Men jag har lärt mig vid det här laget, att när sådant händer-
-kan jag vänta mig att Gud kommer göra någonting betydelsefullt-
-i mitt eget hjärta och liv.
Vid vissa tillfällen har tårarna varit mina enda vänner, då jag inte-
-kunnat dela mitt hjärtas bördor med någon.
Jag kommer ihåg en gång år 2002 då allt hände på en enda kväll.
Min syster var döende i bröstcancer, men vi trodde det skulle vända.
Men tidigt den kvällen ringde doktorn och bad mig komma upp till-
-Roanoke, Virginia. Vi bodde, och bor fortfarande, i Atlanta.
Min syster bodde i Roanoke och jag hade ansvar för henne.
”Kom hit genast, din syster har inte långt kvar att leva.”
Jag lade på och min äldste son ringde. Hans barn, vårt första barnbarn-
-Quentin var knappt ett år, och min son Brian är ganska stoisk.
Men han grät i telefonen. ”Hur är det fatt?” Frågade jag.
”Pappa, vi är på väg till sjukhuset. Q har fått kramper.”
Jag lade på luren, ungefär tio minuter senare ringer min fru.
Moster Marion, som varit som en mor till min fru dog oväntat.
Direkt efter slog blixten ner – detta är sant – det är sant!
Blixten slog ner i ett träd framför huset och slog ut kabeln-
-så jag inte ens kunde se på sporten.
Det kändes som jag hade förlorat all kontroll, och jag ville inte att-
-min fru skulle se mig så här, så jag gick in i sovrummet-
-föll på knä och började gråta.
”Gud, vad är det som pågår? Jag måste begrava min syster…”
”Och vad är det för fel på min sonson? Och hur ska jag få upp Karen”-
-”till Philadelphia? Vad händer i mitt hjärta och mitt liv?”
Jag talar till människor här inne som just nu upplever samma sak.
Ni ler, men allt möjligt ansätter er. Olösta problem och konflikter.
Dåliga hälsorapporter. Vad gör ni när ni är desperata?
Först när Don tilldelade mig denna långa text med dessa tre historier-
-sa jag att det inte är så jag normalt predikar, men jag är tacksam för det.
Gud har välsignat min själ. Dessa historier hänger samman.
Låt mig berätta vart jag är på väg så ni hänger med.
Jag ska gå tillbaka och kort summera berättelserna och det andra är att-
-peka ut den gemensamma grunden, och det tredje är att vi ska gå-
-här ifrån och ha lärt oss fyra livsförvandlande lärdomar av dem.
Låt oss ta en snabb återblick av händelserna.
De är tre historier och två av dem sitter ihop.
Den första handlar om den demonbesatte, den andra om Jairus, synagogans-
-föreståndare som kommer till Jesus för att hans dotter är döende.
På väg till huset möter Jesus en kvinna som haft blodflytningar.
Den demonbesatte killen var minst sagt konstig.
Han var helt styrd av demoner. Det var inte bara psykisk ohälsa-
-eller dysfunktionella beteenden. Inte sociala problem.
Det är någon som blir styrd av demoner, övernaturliga väsen som-
-besitter denne man. Det var ett stort antal demoner.
Texten säger att det var en Legion av demoner.
Om det nu ska tas bokstavligt så var en legion 6 000 romerska soldater.
Men det kan ha varit en term för att säga att det var många demoner-
-i den här snubben. Ingen kunde göra någonting åt honom och alla-
-var jätterädda för honom. De försökte kedja eller binda fast honom-
-men han bröt sig loss. Kort och gott terroriserade han allt och alla-
-som han kom i kontakt med.
Jag ska inte göra en allt för stor avstickare här, men-
-glöm aldrig att det finns demoner i vårt samhälle.
Den oordning som råder i vårt samhälle är inte naturlig.
Sedan har vi kvinnan. Jesus är på väg för att bota Jairus dotter-
-men på vägen fastnar han i folkhopen.
Det här är nog under första året av Herrens gärning på jorden-
-innan Han blev förkastad. Alla hans fans var fortfarande där-
-och ville ha en bit av Jesus. De hörde om allt som Han hade gjort-
-och ville också få ut någonting av Honom.
Jesus är på väg för att bota någon och här stöter Han på en till-
-desperat människa. Folkhopen tränger Honom från alla sidor och-
-en kvinna kommer, Lukas nämner inte hennes namn.
Hon representerar alla människor som har nått botten.
Hon var bara en av många i folkhopen.
Ibland när vi läser om dessa händelser i efterhand förstår vi inte-
-dramatiken. Det var ingenting anmärkningsvärt med den här kvinnan.
Hon var bara en annan kvinna i mängden, men hon hade burit på en-
-hemlighet i tolv år.
Hon hade blödningar, och i det judiska sammanhanget, enligt-
-renhetslagarna var det förbjudet att röra henne.
Hon var rädd och desperat och sökte hjälp upprepade gånger.
Jairus här har en desperat sjuk dotter. Lägg märke till ordföljden.
Så som Lukas formulerar det verkar det som dottern är hans enda barn.
Hon är döende och han tar en risk här då han kan bli förlöjligad-
-av sina vänner. Det är inte en slump att Lukas först av allt-
-benämner honom som föreståndare i synagogan.
Redan nu har man börjat klaga över Jesus, Han är en persona non grata.
Kom inte nära Honom. Han hotar vår makt. Han är en galning.
Jairus bryr sig inte. ”Min dotter håller på att dö.”
Längre fram ser vi Jairus hålla fast vid Jesus.
Det är intressant hur desperationen sätter status i perspektiv.
När det som verkligen är viktigt och kärt för dig hotas…
…då spelar det ingen roll vilka titlar du har, vilken bil du kör.
Du bryr dig inte om ditt goda rykte eller var du bor.
Allt som betyder någonting är att du skyddar det som är värdefullt.
Jag önskar att vi alltid kunde bo där, och detta är gratis.
Nu vill jag säga några ord till er ungdomar eller unga predikanter.
Det som lättast kan förstöra er verksamhet är inte omoral, även om-
-det också är fel, utan arrogans och stolthet.
Se hur nära ditt hjärta är fäst vid din position.
Denna man låter sig bli så desperat att han gärna går över gränsen.
För det andra, låt oss tala om den gemensamma grunden i historien.
Jag har predikat om dessa berättelser separat förr, men det var en-
-välsignelse att studera alla tillsammans.
De har några fina saker gemensamt, trådar som löper genom dem alla.
Här är några saker de har gemensamt. För det första…
Den demonbesatte, kvinnan med blödningar, Jairus och hans dotter-
-hade för det första ingen kontroll över sin situation.
De hade ingen kontroll över vad som skedde dem, deras tillstånd.
Den demonbesatte styrdes av demoner, kvinnan var illa tilltygad av-
-sjukdom och flickan övermannades av döden. De hade ingen kontroll-
-alls. Det finns stunder då Gud iscensätter ditt livs kollapser.
Du har inga alternativ kvar och du har ingenstans att gå.
Han gör så att du inte kan lösa dina problem så att du för alltid-
-ska veta att du inte har någon kontroll över vad som sker.
Du får aldrig gå runt och låtsas som om du är den fjärde medlemmen-
-i Treenigheten.
Det andra de hade gemensamt var att de hade slut på alla alternativ.
Alla hade slut på alternativ. Det fanns inga mänskliga lösningar.
Människorna visste inte vad de skulle göra med dem.
Den demonbesatte försökte de kedja fast, men demonerna brukade-
-bryta sig loss. De visste inget råd.
Kvinnan hade spenderat allt, gått till alla läkare, men de visste-
-inget råd. Jairus, med alla sina kontakter och allt-
-kunde inte bota sin dotter. De visste inget råd.
För det andra hade andra gett upp hoppet om dem.
Kanske sa de som vi brukar säga idag: ”Sånt är livet.”
”Det går inte att ändra på. Ring ett hospis!”
Låt inte demonen komma nära stan. I min knasiga hjärna blir jag ibland-
-påmind av saker som inte finns där i Skriften.
Men jag kommer att tänka på det… men först en liten brasklapp…
Jag älskar djur, så skicka nu inga djurrättsaktivister på mig.
Vår yngsta dotter… det är en lång historia… vi hade en hund som hette-
-Slider, för min son som spelade baseboll fick hunden och trodde det-
-var en pojke, och Slider är en typ av kast i baseboll.
Slider vätte sängen som valp, och min yngsta dotter fick henne-
-för att min son slängde ut hunden. En märklig, lång historia.
Sedan åkte min dotter på college, och vems blir hunden? Pappas.
Slider började bli gammal och sjuk. Min dotter kommer hem under-
-påsklovet, och hunden är sjuk. Jag har lagt pengar på hunden-
-och min dotter och mina barn känner mig. Jag är inte egentligen snål-
-utan vill bara vara en god förvaltare…
Vi åker till veterinären. Taxametern tickar och veterinären tar massa-
-prover. Jag räknar i huvudet ytterligare femtio dollar…
När du bryr dig mer än läkaren vet du att Slider kommer att bli frisk.
Läkaren kommer tillbaka och säger: ”Vi kan inte göra något mer för”-
-”Slider, men vi kan ta ett sista prov. Det kostar 700 dollar.”
Min dotter tittar på mig, sedan på läkaren, på mig, på läkaren…
”Slider kommer dö.”
Vi kan inte göra någonting. Vi kan skratta, men…
Läkarna gav upp den här kvinnan, de kunde inte hjälpa henne.
De kunde inte göra någonting åt den här demonbesatte mannen.
Jairus kände sig nog ganska orolig angående sin dotter.
Det gick bara i en riktning. Detta har de alla gemensamt.
Ingen kontroll över det, de hade slut på alternativ alla tre.
Och här kommer det uppenbara – ibland behöver det uppenbara påpekas…
Alla tre mötte Jesus. De har ingenstans att ta vägen och ser ingen-
-lösning i sikte. Klockan tickar, vad ska vi göra?
Men när de mötte Jesus blir de direkt föremål för en underbar nåd-
-och omsorg. Demonen springer på Jesus. Snubben vars problem ingen-
-kan lösa. Alla är vettskrämda för honom då han terroriserat alla.
Jesus kommer och, inte bara botar honom, utan återställer honom.
Människorna kom ut och såg vad som hade hänt. De såg Jesus och mannen-
-som kunnat bryta sig lös från dubbla kedjor, han som brukade vara-
-ute bland gravarna. Den här demonbesatte mannen sitter nu vid-
-Jesu fötter, klädd och vid sina sinnens fulla bruk.
Och den stackars kvinnan? Hon fick egentligen inte röra någon-
-men hon är desperat och har hört ryktet om Jesus.
Så hon rör inte vid hans kropp, bara vid tyget.
Jesus säger ömt: ”Min dotter…” Det här var inte bara ett talesätt.
Jag tror han menade detta. ”Du har rört mitt hjärta, dotter.”
”Ditt behov har nått mig, min dotter. Din tro har botat dig”-
-”gå i frid. Du kommer inte ha något mer problem med blodet.”
Sedan när Han uppväckte Jairus dotter och gav henne åt föräldrarna…
Varje gång du predikar eller undervisar Guds Ord är det så att du-
-inte har gjort klart utläggningen förrän du gett texten i dess-
-känslomässiga sammanhang.
Att bara lära från texten, peka ut följder från grekiskan och-
-såna grejer… det finns ett hjärtesammanhang i Skriftens alla-
-passager. Guds Ord är tänkt att förvandla våra liv.
När du alltså läser denna historia: lyssna på dynamiken.
Förstå ordvalen. Lukas använder orden på ett mästerligt sätt.
Han säger att detta är deras enda barn, vilket driver mannen att-
-överge prestigen och riskera utfrysning bland sina vänner och kollegor.
Han går utanför fariséernas och sadducéernas läger.
Han går över alla gränser och säger: ”Jag gör allt som krävs för”-
-”att se till att min dotter får vad hon behöver.”
Jesus lät dramat bygga upp. Hon dör och Jesus återuppväcker henne-
-och återför henne till hennes föräldrar.
Medlidande. Alla dessa tre fall är desperata-
-situationer som ger Jesus tillfälle att visa att Han är Herre över-
-Djävulen, över sjukdomar och över döden.
Det här tror jag är det teologiska flödet i dessa historier.
Det är demonstrationen av Kristi herravälde över alltet.
”Jag är Herre över Djävulen, jag är Herre över sjukdomar och jag är”-
-”Herre över döden.”
Den demonbesatte mannen i vers 28 läs gärna igen med dessa glasögon.
I vers 28 känner mannen igen Jesus. Det är inte mannen själv-
-utan alla demoner som erkänner Jesu position genom mannen.
Han kallar honom Jesus, son till den Allrahögste. Även Satan måste-
-erkänna Jesu rätta position. I samma vers ber han Honom inte plåga-
-honom. Han vet ju att Jesus har domen i sina händer.
Därför bör vi vara försiktiga med att vara upptagna med Djävulen.
Jag blir lite nervös när kristna letar demoner bakom varje hörn.
Vår Frälsare är inte maktlös. Han dog på korset, återuppstod på-
-tredje dagen och i Jesu namn måste demonerna böja sig.
Undret gjorde stort intryck på människorna runt omkring.
De blev rädda. Vad är det för makt denne man har, att kunna göra-
-det vi trodde var omöjligt med den här vildsinte mannen?
Kvinnan med sjukdomen – hon rörde Jesu mantel i vers 44.
Genast stoppade hennes blödning. Jairus dotter i verserna 13-53…
De skrattade åt honom då de visste att hon var död.
Detta satte upp en dramatik där Jesus kunde visa upp Sin auktoritet-
-och makt. De här sakerna ger också prov på någonting.
Dessa under ger prov på och förkunnar Guds ära.
Därför ska du aldrig skryta med att Gud har använt dig.
När du bett för någon som blivit botad eller någonting sådant.
Det handlar inte egentligen om helandet som sådant.
Det är bara ett exempel, men lyssna nu väldigt noga…
Alla de som går omkring och ”proklamerar” saker…
”Proklamerar” hälsa och liv…
Hundra procent av de som Jesus botade dog.
Jag är inte profan här nu, utan undren handlade aldrig om att-
-leva vidare. Undrens syfte var att förkunna att Han är den Han säger.
Det var alltid för Guds ära, för alla suveräna syften Han har.
Så du ska inte fokusera på undret, utan på Messias.
Fokusera inte på vad Han gör, utan på vem Han är.
Så, när Jesus säger till kvinnan: ”Vem rörde vid mig?” visste Han-
-vem det var. Petrus säger: ”Hallå, du ser ju hur folk tränger sig här.”
”Hur kan du fråga ’Vem rörde vid mig?’”
Jag hade sagt detsamma. “Jesus… du är väldigt upptagen…”
Anledningen till att Han sa ”Vem rörde vid mig?” var för att Han ville-
-att hon öppet skulle bekänna sin tro. Han ville att hon skulle-
-kliva fram. ”Du behöver inte gömma dig bakom kulisserna mer.”
”Du behöver inte låtsas som om allt är bra med dig.”
”Kom ut bland skuggorna och säg till alla dessa människor”-
-”vad som hänt dig och ge Gud äran.”
”Därför frågade jag henne vem som rörde vid mig.”
En sista sak dessa saker har gemensamt är att alla dessa möten-
-föreskuggar korsets seger.
Från Första Moseboken till Uppenbarelseboken förekommer ständigt-
-dessa dubbeltydiga anspelningar på Golgata. Korsets skugga hänger-
-över allting. Låt oss bara titta på texten igen.
Demonutdrivningen säger att Jesus har besegrat Satan.
Jesus besegrade Satan på korset.
Botandet av kvinnan visar att Jesus har besegrat synden, och det är inte en-
-överdrift. Hon var en person man inte fick nudda enligt-
-den levitiska lagen. Hon hade blodflytningar och var oren.
Och var gång du nuddar Jesus och Jesus nuddar dig, blir du ren.
Korset tog itu med vår synd en gång för alla: helighet, rättfärdighet-
-renhet, barmhärtighet och nåd hålls fram för oss för att Jesus dog-
-på korset, i vårt ställe och för vår synd.
Dessa under förebådade Golgata. Och sedan besegrade Jesus graven.
Han kallade denna unga flicka att komma tillbaka. Det var ett porträtt-
-av vad som skulle ske med honom. Så när Han dog, besegrade Satan-
-fördömde synden för evigt och återuppstod, betyder det att Gud-
-skrev på certifikatet att vår Herre och Frälsare är den Han säger.
Det gemensamma för berättelsen.
Nu vill jag ge er fyra lärdomar och sedan är jag färdig.
Fyra lärdomar från detta fantastiska händelseförlopp.
Första lärdomen är att vår tro bara kommer växa i proportion till-
-vår desperation. Jag är ledsen att behöva säga det, det är en-
-underlig paradox – men ju äldre jag blir, finns det vissa saker-
-som jag trodde djupt på, men nu är jag inte längre rädd att säga…
”Jag vet inte längre om det stämmer.”
Jag är inte längre beredd att dö för det. När jag var 25 kunde jag-
-vara beredd att dö för alla åsikter jag hade.
Men nu är jag inte längre säker på vissa saker.
Men paradoxalt nog har jag lärt mig vissa saker från denna bok-
-och livet: Tron är aldrig teoretisk.
Det finns ingenting som heter tro utan motstånd.
Det som skapar tro är en miljö av desperation. Om du inte är i den-
-situation där lösningarna tagits från bordet, där allt du har är-
-Gud, då kommer du inte att ha en riktigt troende tro.
Allt du har är kanske en klar förståelse av trons elementa-
-och vad pistis och andra grekiska ord för tro betyder.
Du kan upprepa hur mycket du vill, men du kommer vara lika tunn som-
-ett kex när det gäller prövningar i livet.
Tro är ett verb även när det är ett substantiv. Den får oss att-
-gå och det finns tider och stunder i våra liv där Gud tillåter-
-slagen komma emot oss, så att vi, som Koras söner i Psalm 42-
-utbrister: ”Som hjorten längtar efter vattenbäckar, så längtar min”-
-”själ efter Gud. Var är Gud? Var är Gud?” Vi fortsätter gå.
Det är hit Gud hade fört dessa tre personer.
Andra lärdomen är att brist och lidande är våra vänner.
De är heliga handikapp som håller oss bundna vid Guds hjärta.
Gåvor, talanger och förmågor och drömmar talas det för mycket om.
Bibelns mönster – Guds mönster – är inte från svaghet till styrka.
Tyvärr, men Guds mönster är från styrka till svaghet.
Trasighet är inte en känsla av att vara värdelös.
Jag försöker skriva om detta i min senaste bok Leadership as an Identity.
Trasighet är inte bara en överväldigande känsla av att du inte duger.
Trasighet är en permanent känsla av att du behöver Gud.
Guds mönster är att föra oss från styrka till svaghet. 2 Kor 12:9.
Paulus säger att Gud inte låter denna törntagg i köttet gå bort.
Varför? Jo ”Så att jag kan berömma mig i min svaghet, så att jag”-
-”kan veta Hans styrka.” Är det inte detta Gud sa i Jesaja 57:15?
”Ty så säger den höge och upphöjde, han som tronar till evig tid”-
-”och heter ’den Helige’: Jag bor i det höga och heliga”-
-”men också hos den som är förkrossad och har en ödmjuk ande”-
-”för att ge liv åt de ödmjukas ande och åt de förkrossades hjärtan.”
Din bästa vän är vetskapen att du ständigt är behövande.
Din största vän är vetskapen att du inte klarar detta.
Tredje lärdomen: Jesus vill tala liv in i dina döda omständigheter.
Men innan Han kan göra detta, måste vi erkänna att de är döda.
Jag talar nu inte om ett heligt utbyte av varor och tjänster.
Guds befrielse är alltid tredimensionell. Läs Filipperbrevet 1-
-där Paulus talar om de tre dimensionerna, läs ni det.
Det är befrielse ”från” befrielse ”i” och befrielse ”genom”.
Kanske blir vi botade, kanske inte.
Kanske får vi det vi ber Gud om, kanske inte – men vi kommer att bli befriade.
Vi litar på att Gud kommer tala liv, vad det än innebär.
Gud är den som har helig rätt att definiera. Han ger vad jag behöver.
Fjärde lärdomen är att det inte finns någon människa eller omständighet-
-som är utom räckhåll för vår Frälsare. Inte en enda.
Jag känner mig bara ledd att säga detta, en del av er här kan bli-
-förvånade över att jag säger detta…
Några av er har antagit att ni har en relation med Kristus.
Några av er har antagit att ni är legitimt omvända för att ni kan-
-ramarna, teologin, kan debattera med de bästa.
Men över er själ finns ett stort frågetecken.
Kanske har Gud ruskat om din bur för att få din uppmärksamhet.
Vi vänder oss ofta till Gud när våra grunder skakas bara för att-
-upptäcka att det är Gud som skakar dem.
Vore det inte härligt om ditt hjärta kopplades in i sanningen-
-Jesus Kristus bakom dina ramar och trossystem.
Tro, vänd om och förtrösta på Honom.
Ni kanske har hört denna berättelse. Jag läste om den och hade hört-
-den för många år sedan. Det var en schackmästare som gick längs-
-Manhattans gator och tittade i skyltfönster.
Han kom förbi ett fönster som visade upp konstverk.
Ett av konstverken han såg hette ”Schack matt!”
Det var en bild på två män som spelade schack och pjäserna var-
-ordnade på ett sådant sätt att det såg ut som om den andre spelaren-
-hade fått schack matt. Schackmästaren tittade en stund och tyckte-
-att någonting var fel. Han gick iväg, men han kunde inte släppa det.
Han gick tillbaka och tyckte någonting var fel igen och gick iväg.
En tredje gång kom han tillbaka och tittade på den.
”Det är fel på tavlan, det går att göra ett drag till.”
Gud har alltid ett till drag. Gud har aldrig slut på alternativ.
Faktum är att Gud inte behöver fundera på våra problem.
Guds lösning på alla våra problem är Jesus!
Fader, tack för nåden, tack för denna underbara text.
Tack för vad du lärt mig från detta. Ingjut hopp, mod och styrka och-
-glädje, och över allt annat, Din egen närvaro i våra själar.
Vi ber i Jesu namn, amen.