Ligon Duncan – Evangeliet i Fjärde Moseboken (4 Mos 5) Svensk text
Från Together For The Gospel-konferensen 2014
Om ni har era biblar skulle jag vilja bjuda in er att slå upp 4 Mos 5.
Vi ska titta på verserna 1-4.
Fjärde Moseboken är nog inte på er topp 10-lista av bibelböcker.
En del av er kanske inte är så entusiastiska över att alls studera boken.
En del kanske inte har läst igenom den på länge.
En del kanske inte ens har läst igenom den över huvud taget!
36 kapitel, 1288 verser, massor av lagar, sand, öken, knotande.
En massa vandrande. Det låter inte särskilt hoppfullt, va?
Men denna morgon vill jag visa, inte bara hur viktig och praktisk-
-och tillämpbar Fjärde Moseboken är, jag vill predika evangeliet från den.
En del saker i Fjärde Moseboken är svåra för moderna läsare.
För det första är det en historiebok och vi amerikaner hatar historia.
Vårt skyddshelgon är Henry Ford som sa: “Historia är strunt.”
Därför har en engelsk forskare sagt: “Krig är Guds sätt att lära-”
“-amerikaner historia och geografi.”
Jag älskar historia. Jag kommer från en stat där en man en gång sagt:
“Det förflutna är inte dött, det är inte ens förflutet.”
Jag älskar historia. Men även om inte ni gör det och läser historian här-
-kommer ni läsa historia som aldrig förr!
Boken kan vara trist eftersom så många människor i den uppför sig illa.
Exakt, precis som vi. Även om vi helst inte läser om vårt dåliga uppförande-
-även om vi inte tänker på vår synd är det viktigt att vi gör det.
Vi ska tänka på den, ta itu med den och omvända oss från den.
Denna bok hjälper oss med detta.
Denna bok är fylld med historier och märkliga lagar och ritualer.
Det kan se ut som att de…
…inte hänger ihop.
Men Mose är en god berättare och lagarna och procedurerna är kopplade-
-till berättelsen med en gudomlig logik och förklarar vad vi behöver veta-
-om Gud, om oss själva och om vår Frälsare.
Jag vill påminna er om att aposteln Paulus tydligt talar om för oss-
-i 1 Korintierbrevet 10:1-13 att det som hände i öknen i dessa böcker-
-ägde rum och skrevs ner för vår skull.
Det här är en kristen bok och de här är kristna lagar.
De är till för att lära kristna om det kristna livet.
Paulus säger i 1 Korintierbrevet 10:1-13:
Jag vill att ni är medvetna, bröder, att alla våra fäder var under-
-molnet och gick igenom havet, och alla döptes i Mose i molnet-
-och i havet, och alla åt samma andliga föda och alla drack samma andliga-
-dryck; de drack ju av en andlig klippa som följde dem.
Och klippan är Kristus.
Fast Gud var inte nöjd med de flesta av dem, de översållades ju i öknen.
Men dessa saker blev exempel för oss, så att inte vi begär onda saker-
-som dessa begärde. Bli inte heller avgudadyrkare som några av dem.
Det står: “De satt för att äta och dricka, och gick för att ha skoj.”
Vi får inte heller begå otukt, som några av dem, och 23 000 föll på en dag.
Vi får inte heller utmana Herren, som några av dem gjorde och höll på att-
-förgöras av ormarna.
Mumla inte heller som några av dem gjorde och förgjordes.
Och detta hände dem som exempel och skrevs till varning-
-för oss som tidsålderns fullbordan har mött upp mot.
Därför, han som tycks stå, ska se till att han inte faller.
Ingen prövning har tagit er, förutom mänskliga; men Gud är pålitlig-
-som inte ska låta er prövas över förmåga, utan gör med prövningen också-
-utväg för att kunna undgå.
Här är vad jag särskilt vill att ni förstår att aposteln säger:
Först, verserna 5-6: Händelserna som det står om i 2 och 4 Moseböckerna-
-är exempel för oss.
Vers 11: Det skrevs ner för vår skull och är ämnade att lära oss.
Så låt oss be och höra från Guds heliga ord i Fjärde Moseboken 5:1-4.
Himmelske Fader, detta är ditt ord. Öppna våra ögon så att vi ser-
-underbara saker i Din Lag. Vi ber genom Jesus Kristus, vår Herre, amen.
Detta är Guds Ord:
HERREN talade till Mose. Han sade:
Befall Israels barn att de för bort ur lägret var och en som är spetälsk…
…och var och en som har någon flytning…
…och var och en som blivit oren genom en död kropp.
Ni ska föra bort både manlig såväl som kvinnlig.
För bort dem, så att de inte orenar deras läger, där jag bor-
-mitt ibland dem.
Och Israels barn gjorde så, de förde dem utanför lägret.
Så som HERREN hade sagt till Mose, så gjorde Israels barn. Amen.
Och så slutar läsningen av Guds heliga inspirerade, felfria Ord.
Må Han inpränta dess eviga sanningar på alla våra hjärtan.
Det verkar hårt, va? Du är en trogen israelit, du älskar Gud.
Du är tacksam för att Han fört dig ur Egyptens land, ur träldomshuset.
Du reser med Hans folk i öknen till det förlovade landet och tror Mose ord.
Du tillber den levande Guden och har vänt dig från avgudadyrkan.
Men du har blivit besudlad, inte av egen förtjänst.
Du är en man, kvinna, du har fått en flytning.
Du har blivit utkörd ur Guds läger. Du gjorde ingenting fel, du fick bara-
-en flytning och kördes ut ur lägret.
Du har ådragit dig spetälska och böckerna tar upp mängder av hudsjukdomar-
-som de kallar “spetälska”.
En del är bestående, andra är temporära. Du har ådragit dig hudsjukdomen.
Det är inte ditt fel.
Men du blir utesluten ur lägret.
Eller så har du kommit i kontakt med någon som har hudsjukdomen-
-eller med någon som haft en flytning och blir utesluten ur lägret.
Eller än värre: Någon du älskar har dött…
…och du har kommit i kontakt med den döda kroppen och blir utesluten.
Det verkar hårt…
Det verkar som att Gud inte är speciellt kärleksfull eller vänlig.
Vad i hela världen pågår i dessa lagar?
Varför skulle Gud befalla dessa saker? Vad lär Han oss?
Tre saker:
Dessa lagar har ett praktisk skäl.
Dessa lagar har ett teologisk skäl.
Dessa lagar har ett kristologisk skäl.
Dessa lagar har ett praktiskt syfte.
Dessa lagar har ett teologiskt syfte; de lär oss någonting om Gud.
Viktigast av allt: Dessa lagar pekar oss mot Jesus.
Vi går igenom dessa väldigt kort. Först: Lagarna har ett praktiskt skäl.
Israels barn hade ingen antibiotika. De hade inte välsignats med de-
-fantastiska framstegen inom modern medicin som är en Guds nåd till oss.
Kontakt med en fruktad hudsjukdom, flytning eller död kropp-
-hade kunnat sprida en epidemi i ett läger på 2 miljoner människor i öknen-
-som skulle döda tiotusentals människor.
Det enda sättet att handskas med det var genom karantän.
Och hur hårt det än verkar att skicka ut en vän från lägret är det Gud-
-i Sin pastorala omsorg som bryr sig om tio- hundra- tusentals liv-
-genom att sända de som har flytningar, hudsjukdomar och som kommit i-
-kontakt med lik, utanför lägret.
Hur hårt det än verkar är det Gud i Sin godhet och pastorala omsorg-
-som har hand om hundratals tusentals människor.
Gud har alltid Sina skäl. De kan verka hårda men de är goda, rätta och visa.
De är goda, ser vi när vi ser den stora bilden.
Men, Calvin säger att Gud här inte bara handlade som en läkare.
Gud var inte bara som en läkare här, Han har något viktigare att berätta.
Det är andra saken jag vill visa. De har inte bara praktiska skäl.
I första hand är de givna av teologiska skäl.
Dessa lagar är faktiskt givna för att lära Israels barn vem Gud är.
De är utformade för att lära Israels barn att Gud är helig.
De är utformade för att lära Israels barn att Gud är närvarande.
Och de är utformade för att lära Israels barn att Gud har talat.
Gud är helig, Gud är närvarande-
-och Gud har talat.
Orenhetslagarna i dessa böcker talar om en Gud som är ren-
-och inte bor bland de som är orena.
Han är helig, och det betyder i grunden är att Han är skild-
-från allt som är orent.
Han kan inte bo hos det orena. Man ser även detta språkbruk här.
Verserna 1-4. Varför ska de skickas bort?
Vers 3: så att de inte orenar deras läger, där jag bor mitt ibland dem.
“Jag har ingen orenhet. Jag bor i lägret.”
“De är orena. De måste gå utanför lägret, eftersom Jag är ren och de orena.”
I Mose Lag undervisas det om synd på många sätt.
Synden beskrivs som överträdelse. Att bryta Lagen.
Lilla katekesen upprepar och utvecklar Johannes’ första brev.
Synd är varje brist på anpassning till eller överträdelse av Guds lag.
Man kan alltså bryta och överträda Guds Lag på två sätt.
Man kan låta bli att göra det Han säger att man ska göra-
-och man kan göra det Han säger att man inte ska göra.
I båda fallen bryter du mot Guds Lag och synd beskrivs som överträdelse-
-flera gånger i Moseböckerna, men det beskrivs också som orenhet.
Synden gör dig oren.
Det tar fram i dig det som Gud inte tänkte när Han skapade oss.
Och denna orenhet slutar med döden.
Adam och Eva trodde de skulle bli lika Gud och få liv genom att bryta-
-mot Hans Lag. Istället fick de orenhet och död.
Gång på gång i moseböckerna målas synd upp som orenhet.
I dessa uteslutningslagar får vi en målande bild av hur orenhet påverkar-
-vår gemenskap med en helig Gud.
Precis som Adam och Eva drevs ut från trädgården, från Guds närvaro-
-på samma sätt blir de som är rituellt orena uteslutna ur lägret.
Detta är en bild som Nya Testamentet kommer ihåg och för oss ända till-
-slutet av boken.
Bläddra till slutet av Uppenbarelseboken och hör vad aposteln-
-Johannes säger om synen av Himlen han får i Uppenbarelseboken 21.
Vers 8: Men de fega, de otroende och de skändliga, mördarna, de otuktiga-
-trollkarlarna, avgudadyrkarna och alla lögnare skall få sin del-
-i sjön som brinner av eld och svavel. Detta är den andra döden.
Alla kategorier. Hör vad han säger i slutet av kapitlet, vers 27:
Aldrig någonsin skall något orent komma in i den, och inte heller någon-
-som handlar skändligt och lögnaktigt, utan endast de som är skrivna i-
-livets bok som tillhör Lammet.
Där talar Johannes om orenhet och uteslutning från härligheten!
Orenheten är moralisk. Bilderna av ceremoniell orenhet i moseböckerna-
-pekar mot den hemska sjukdomen som är moralisk orenhet.
Denna utesluter oss för evigt om vi inte tar itu med denna.
Den moraliskt orena kommer inte att bo i det nya Jerusalem.
Så Lagen berättar att Gud är helig och ska behandlas som helig.
Han är ren, de orena får inte besudla Honom genom att vara nära Honom.
Tänk på hur detta gällde t.o.m. för Mose syster i denna bok.
När hon ville undergräva makten hos den medlare Gud utsett för folket-
-fick hon spetälska genom Guds dom och uteslöts ur lägret.
Fastän hon var profetissa! Hon hade lett Guds folk i lovsång i Röda havet.
Hon blir utesluten ur lägret! Se hur allvarligt Gud tar helighet!
“Mirjam – ut ur lägret! Jag är helig.”
“Du ska behandla Mig och Min medlare som heliga.”
“Du undergrävde medlaren. Ut ur lägret med dig och din spetälska!”
Gud är helig.
Detta lär oss också att Gud är närvarande.
Hur fantastiskt allt på denna konferens har hängt ihop!
Jag sa till Thabiti när han predikat. Hans sjätte punkt…
…allt jag gör nu är att utveckla sjätte punkten i hans predikan.
Om du undrar vad det är, gå tillbaka och lyssna på det.
Allt jag gör här är att utveckla den sjätte punkten.
Här är principen: Gud är närvarande med Sitt folk där i lägret.
Och som David Platt utvecklade i sin predikan, är detta välsignelsen.
När Gud säger till Mose: “Jag ska inte förgöra Israels barn.”
“Jag ska sända er till det förlovade landet—fast utan mig!”
De flesta evangelikala skulle också ta detta erbjudande.
“Ett förlovat land där Gud inte finns? Jag tar det!”
Mose svarar: “Herre, om du inte ska vara med, bara döda oss nu.”
“För Du är skälet till att vi vill till det förlovade landet. Du är bättre.”
“Du är vårt löfte, vårt arv. Vi vill ha Dig, Du är skatten!”
“Vi vill inte ha någonting annat, inte ens landet, om vi inte får Dig!”
Här är principen. Var bor Gud? Han bor mitt ibland Sitt folk.
Minns du när David i 2 Samuelsboken 7 tänker bygga templet.
Han bor i ett palats och säger: “Herre, jag vill bygga ett hus åt Dig!”
Herren svarar: “David, under alla vandringar, när har Jag bott i ett hus?”
“När Mitt folk bodde i tält i öknen, var bodde Jag?”
“I ett tält mitt ibland dem hela tiden.”
“Tabernaklet var ett stort tält, dyrt och fint, men det var ett tält.”
Och vad säger Gud? “Jag bodde mitt ibland Mitt folk i ett tält.” I lägret-
-visar Gud Sin närvaro hos Sitt folk och därför-
-måste du vara försiktig med orenhet.
Offerdjuren måste tas ut ur lägret för att de är orena.
Israels sopor måste tas ut ur lägret för att det orenar.
För att Gud är närvarande i lägret.
De som är rituellt orena genom blödningar, flytningar, spetälska-
-och kontakt med döda kroppar, måste gå ut utanför lägret-
-för Gud är närvarande i lägret!
Så lagen lär oss att Gud är helig och närvarande, och att Gud talat.
Tänk er själva in i denna situation:
Din son får en flytning. Han är 14 år, din förstfödde.
Prästen kommer och säger att han måste gå ut ur lägret.
Ut ur det säkra beskyddet i lägret, ut i den tjutande ödemarken.
Och fadern säger: “Det är vad Gud sagt. Vi ska lyda.”
“Min son, allt blir bra. Vi måste lyda. Herren bevarar dig.”
Eller din fru har fått en hudsjukdom och prästen säger:
“Den kvinna du älskar måste ut ur lägret.”
Hela din varelse ropar ut: “Inte hon! Skicka ut mig, men inte henne!”
Hör på vers 4: Israels barn gjorde så, de förde dem utanför lägret.
Så som HERREN hade sagt till Mose…
Hade du lytt Guds bud lika villigt?
Om det var din son eller dotter, man, hustru? Din bästa vän?
Detta är vad det innebär att följa Bibeln.
När den väl säger till oss att göra någonting som krossar våra hjärtan-
-först då får vi veta om vi kommer följa Bibeln.
Det finns alla möjliga människor som vill kalla sig evangeliska-
-och bokens folk. Och när de finner saker i Bibeln-
-som får dem att hamna i otakt med kulturen, då vill de omtolka Bibeln.
För där denna bok säger saker till oss som går emot vår vilja-
-så försöker vi omtolka den.
Människor försöker göra detta med sexualmoral i detta nu.
Men, mina vänner, det finns mängder av avgudadyrkare.
Frågan är: Ska vi böja knä och leva under Bibeln för att Gud har talat-
-och vi tror vartenda ord. Eller ska vi improvisera?
I så fall är vi inte med Israels barn som förde dem utanför lägret-
-såsom HERREN hade sagt. Det var en prövning av tron.
Denna lag är djupt teologisk och lär oss om Gud.
Gud är helig, närvarande och har talat.
Denna lag är omfattande. Titta på 3 Mosebok 13-15 så ser du hur-
-omfattande lagen är. Titta på kapitel 15, ett par verser…
Tredje Moseboken 15, lagen om flytningar.
HERREN talade till Mose och Aron… Vers 1 i Tredje Moseboken 15.
Han sade: Säg till Israels barn: Om någon får flytning från sin kropp-
-är hans flytning oren. Detta är vad som gäller om hans orenhet:
Vare sig hans kropp avsöndrar flytningen eller tillsluter sig för-
-flytningen, är han oren.
Allt som den sjuke ligger på blir orent-
-och allt som han sitter på blir orent. Den som rör vid hans säng-
-skall tvätta sina kläder och bada i vatten och vara oren ända till kvällen.
Den som sätter sig på något som den sjuke suttit på-
-skall tvätta sina kläder och bada i vatten och vara oren ända till kvällen.
Den som rör vid den sjukes kropp skall tvätta sina kläder och bada i vatten-
-och vara oren ända till kvällen.
Om den sjuke spottar på någon som är ren, skall denne tvätta sina kläder-
-och bada i vatten och vara oren ända till kvällen.
Varje sadel som den sjuke sitter på när han rider blir oren.
Var och en som rör vid något vad det än är som har legat under honom skall-
-vara oren ända till kvällen, och den som bär bort något sådant skall-
-tvätta sina kläder och bada i vatten och vara oren ända till kvällen.
Var och en som den sjuke rör vid utan att ha sköljt sina händer i vatten-
-skall tvätta sina kläder och bada i vatten och vara oren ända till kvällen.
Ett lerkärl som den sjuke rör vid skall slås sönder-
-och varje träkärl skall sköljas i vatten.
Kära nån! Denna orenhet är smittsam!
Kommer man i kontakt med den blir man oren!
Så omfattande är dessa bud om orenhet. De säger detta:
Du är en oren syndare och allt du vidrör blir orent.
Denna lag hade ett praktiskt syfte och ett teologiskt syfte-
-men främst gavs den för ett kristologiskt syfte.
Den pekar på Jesus Kristus.
I Lukasevangeliet, på vägen till Emmaus, står det att Jesus pratade med-
-Sina lärjungar. Han började med Mose och alla profeterna och förklarade-
-för dem hur Skrifterna pekade på Kristus.
Lukas, som skrev detta i Lukas 24 kände till detta stycke.
Och Lukas 5 och 8 skildrar hur Jesus möter en spetälsk, en kvinna med-
-flytning och en död flicka.
Vi tar och går till Lukas 5 tillsammans.
I Lukas 5, mitt i undervisningen. Börja vid vers 40…
Förlåt, vers 12…
När Jesus uppehöll sig i en av städerna, fanns där en man som var-
-full av spetälska.
Mannen fick se Jesus och föll ner på sitt ansikte och bad:
“Herre, om du vill kan du göra mig ren.”
Ta in kraften av detta som Lukas läkaren just ska berätta:
Då räckte Jesus ut handen… och nu ropar hebrén “Jesus! Rör honom inte!”
“Du kommer att bli oren!”
Han räckte ut handen, rörde vid honom och sade: “Jag vill. Bli ren!”
Och genast lämnade spetälskan honom.
Han vidrör den orene mannen, och otroligt nog blir inte Jesus oren-
-utan mannen blir ren!
Lukas säger att Jesus kan göra vad ceremonilagen inte kan göra-
-för läser man Tredje Moseboken, vad står det inte?
Det står vad man ska göra om någon blir oren, inte hur man gör någon ren.
Prästen får ingen instruktion om hur man gör någon ren.
Läs Tredje Moseboken 13-15. Där står det vad prästen ska göra om någon-
-blir ren, men inte hur prästen ska göra någon ren, för ingen-
-kan göra någon ren, förutom Jesus.
Så Han vidrör den spetälske mannen och blir inte oren, mannen blir ren!
Vänd till Lukas 8…
Jesus undervisar en folkskara igen, titta på vers 40.
När Jesus kom tillbaka, tog folket emot honom, för alla väntade på honom.
Då kom det fram en man som hette Jairus.
Han var föreståndare för synagogan.
Han föll ner för Jesu fötter och bad att Jesus skulle komma hem till honom.
Han hade en enda dotter som var i tolvårsåldern, och hon låg för döden.
Jesus gick då med och folkskaran trängde sig inpå honom.
Där fanns en kvinna som haft blodflytningar i tolv år.
Och fastän hon spenderat alla sina tillgångar på läkare…
Intressant nog påpekar Lukas läkaren att sjukvården inte fungerade…
Fastän hon spenderat alla sina tillgångar på läkare kunde ingen bota henne.
Hon närmade sig Jesus bakifrån och rörde vid hörntofsen på hans mantel.
Nu säger alla hebréer “Jesus låt henne inte röra dig! Du blir oren!”
Hon sträcker ut handen och vidrör Honom och hon blir ren istället!
…och genast stannade blodflytningen.
Jesus gör vad ceremonilagen inte kan. Han kan göra henne ren.
Jesus frågade: “Vem var det som rörde vid mig?”
Petrus sade: “Mästare, folkmassan trycker och tränger sig inpå dig.”
Men Jesus sade: “Någon rörde vid mig. Jag kände att kraft gick ut från mig.”
När kvinnan såg att hon var upptäckt, kom hon darrande fram och föll ner-
-för honom och förklarade inför allt folket varför hon hade rört vid honom-
-och hur hon genast hade blivit botad.
Jesus sade till henne: “Min dotter, din tro har frälst dig. Gå i frid.”
Medan han ännu talade kom någon från synagogföreståndarens hus och sade:
“Din dotter är död. Besvära inte Mästaren längre.”
Jesus hörde det och sade till honom: “Var inte rädd. Tro endast-”
“-så får hon liv igen.”
När han kom fram till huset, lät han ingen följa med in utom Petrus-
-Johannes och Jakob och flickans far och mor.
Alla grät och höll dödsklagan över henne. Men Jesus sade: “Gråt inte.”
“Hon är inte död, hon sover.”
Då hånskrattade de åt honom, för de visste att hon var död.
—Men han tog flickans hand…|—Nej Jesus! Rör inte, Du blir oren!
Han tog flickans hand och ropade: “Flicka, stå upp!”
Precis som en hebreisk far hade väckt upp sin dotter på morgonen.
“Älskling, dags att vakna. Gå upp.”
Hennes livsande återvände, och hon reste sig genast-
-och han sade till dem att ge henne något att äta.
Hennes föräldrar blev utom sig av häpnad.
Han rör henne och blir inte oren, hon börjar leva!
Vem är detta? Vem är detta?
Lukas ropar åt dig. Jesus är medlaren som gör vad Mose inte kan göra!
Han är medlaren som gör vad prästerna inte kan göra!
Inte ens översteprästen kan göra det! Han kan vidröra spetälska-
-utan att bli oren, de blir rena.
Han kan vidröra människor med flytningar utan att bli oren, de blir rena.
Han vidrör döda och de börjar leva, han blir inte oren, utan de blir rena!
Vem är denne? Han är Guds Son som blivit kött. Den ende medlaren för folket.
Varför allt detta i Fjärde Mosebok 5?
Jo, om du ska föra folk till Jesus, vet Han vad Han ska göra med dem.
Hörde ni vittnesbördet igår kväll? När tyngden av känslan av vår orenhet-
-till slut kommer över oss, vad säger vi?
“Du vet inte hur mitt liv varit. Du vet inte vad jag gjort.”
“Jag tror inte Jesus kan förlåta mig.” Och när tyngden av orenheten-
-och känslan av Guds helighet och vår syndfullhet kommer över oss-
-känner vi att vår orenhet inte kan bli botad.
Och då måste du veta att Jesus vet hur man gör.
Han sträcker Sig ut mot denna orenhet, och man ropar:
“Herre, Du vet inte vad jag gjort. Rör inte orenheten. Jag skäms.”
“Ingen får veta det. Inte ens Gud kan förlåta mig. Jesus, rör inte-”
“-orenheten, Du blir oren.” Och Han vidrör orenheten och du blir ren!
När man tar människor till Jesus vet Han vad Han ska göra.
Han har kraften att ta bort orenheten.
Vad kan tvätta bort min synd? Inget annat än Jesu blod.
Detta vill jag föra oss till nu. Detta är inte allt Nya Testamentet-
-säger om Fjärde Moseboken 5.
Bläddra till slutet av Hebreerbrevet. Kapitel 13.
Man undrar ju hur det går till när Jesus gör detta.
Exakt hur kan Jesus vidröra smutsiga utan att bli smutsig och de blir rena?
Hur kan Han vidröra orena, och de blir rena, fast Han inte blir oren?
Hur kan Han ge denna förlåtelse och rening?
Hebreerbrevet berättar, kapitel 13 och vers 10:
Vi har ett altare från vilket tabernaklets tjänare inte har rätt att äta.
Vi har någonting bättre än ceremonilagen.
Ty kropparna från de djur, vilkas blod översteprästen bär in-
-i det allra heligaste som syndoffer, bränns upp utanför lägret.
Därför har också Jesus lidit utanför stadsporten, för att helga folket-
-genom sitt eget blod.
Låt oss därför gå ut till honom utanför lägret och bära hans smälek.
Ser ni? Hur kan Jesus vidröra de orena?
Hur kan den obefläckade, syndfrie Guds Son vidröra de orena-
-och göra dem rena?
För att Han säger till Sin Fader: “Fader, Jag vill bära deras vanära…”
“…i deras ställe, utanför lägret.”
Ser ni “utanför lägret”-bilden?
Att vara utanför lägret är att vara avskuren från Guds närvaro.
Det är vad orenheten förtjänar.
Jesus säger till Sin kärleksfulle Fader: “Fader, Jag vet att-”
“-i Din stora kärlek till Ditt folk, det enda sättet för Din nåd…”
Den aronitiska välsignelsen: Herren välsigne dig och bevare dig.
Herren låte Sitt ansikte lysa över dig och vare dig nådig.
Herren vände Sitt ansikte till dig och give dig frid.
“Det enda sättet som Ditt folk kan få detta på, är om någon bär-”
“-deras vanära. Fader, Jag vill göra detta för dem, för Jag älskar dem.”
“Jag vill gå utanför lägret, bli avskuren, så att de inte blir avskurna.”
“Jag vill bära deras vanära så att de kan bli rena.”
Så Guds syndfrie, obefläckade Son får inte höra:
Herren välsigne dig och bevare dig…
…utan “Herren förbannar och skär bort dig,” så att ni kan få höra-
-“Herren välsigne dig och bevare dig.”
Guds syndfrie, obefläckade Son får inte höra:
Herren låte Sitt ansikte lysa över dig och vare dig nådig…
Utan “Jag vänder bort Mitt ansikte och visar ingen nåd. Bara fördömelse.”
Guds syndfrie, obefläckade Son får inte höra:
Herren vände Sitt ansikte till dig och give dig frid…
Utan “Du kommer lida Min vrede och inte få någon frid.”
“Du blir avskuren från Ditt folk, från Guds närvaro och glädje.”
“Bär deras vanära så att de kan bli rena.”
Detta är vad Jesus gör, så att du kan dela evangeliet med syndare.
Det finns ingenting Han inte kan vidröra och rena i dig. Ingenting!
Det finns ingen sjukdom Han inte kan bota i din själ.
För Han har burit Guds oförsonliga, oändliga vrede i ditt ställe-
-utanför lägret.
Därför kan du leva i Guds närvaro genom tron, för evigt.
Gud fick den som inte visste av synd, att bära synden…
…för att vi i honom skulle bli Guds rättfärdighet.
Detta är en riktig motivation till att evangelisera!
Vill du inte berätta för hela världen om denne man?
Och vad säger Hebréerbrevets författare?
“Han gick utanför lägret för mig. Jag vill också gå ut, till spetälska.”
“Till människor med flytningar och som är döda genom sina synder.”
“Jag vill berätta om Den Ende som kan förvandla deras liv: Jesus Kristus.”
“Jag vill dela evangeliet!”
Gå! Låt oss be.
Herre, Du skonade inte Din egen Son…
…utan överlämnade Honom för oss alla.
Och du ger oss allting, fritt, i Honom.
Detta är det bästa budskap man kan tänka sig!
Vi kan inte ha kunskap om Guds kärlek till oss i Kristus och-
-Kristi kärlek till oss på korset, och låta bli att berätta om det!
Din tjänare Charles Spurgeon har sagt: “Jag tror inte att man kan ha-”
“-kunskap om evangeliet och hålla det för sig själv.”
Herre, Gud, låt detta budskap brinna i våra inre så att vi inte kan hålla-
-det för oss själva, utan berättar för män, kvinnor, pojkar och flickor-
-i hela vida världen, att det finns en Frälsare som kan ta bort orenheten-
-och föra dem till Gud.
Låt detta budskap eka och genljuda tills Han kommer.
I Jesu namn, amen.