1. Jesus är skälet till att vi firar.
Huvudsyftet med att fira jul är att man ska minnas Jesu födelse. Vid jul firar vi Jesu födelsedag, inte den lille trumpojken eller jultomten!
2. Jesus preexisterade hos Gud i begynnelsen innan världen började.
Jesu födelse som en bebis i Betlehemskrubban markerar inte början på hans existens. Nej, som Johannesevangeliet uttryckligt lär (Joh 1:1, 14) och de andra evangelierna antyder, tog Jesus till sig mänskligt kött jämte det att han existerar för evigt som del i gudomen.
3. Jesu födelse var kulmen på sekler av messianska förväntningar.
Jesu ankomst skedde i uppfyllelse av messianska förväntningar, inklusive hans födelseplats, jungfrufödelsen och andra detaljer kring hans tillkommelse. Senare, under sin jordiska gärning och särskilt i sin död på korset uppfyllde Jesus många fler messianska mönster och förutsägelser.
4. Vi bör skilja mellan kulturell och biblisk jul.
Vi måste separera fakta från fiktion, och historiska, bibliska sanningar från blotta jultraditioner. Här ingår jultomten, julklappar, renar, julgranar och annan grannlåt. Inte för att dessa seder nödvändigtvis är skadliga eller olämpliga, utan för att de är ohistoriska. Jesu födelse, däremot, är inte någon legend; den är ett historiskt faktum.
5. Jesu födelse är med i ett större händelsekluster som kulminerar i Jesu död för våra synder som Guds lidande tjänare.
Jesus föddes inte bara som barn, han växte upp som en ung man som kunde Skrifterna. Sedan, när han var omkring trettio år, började han sin offentliga gärning, botade många, drev ut demoner, uppväckte de döda och befallde naturkrafterna. I enlighet med sina egna förutsägelser dog han, blev begravd och uppstod från de döda efter tre dagar. Medan vi under julen firar Jesu födelse, bör vi komma ihåg att den är en del av ett liv som inte var likt något annat och som kom till oss med frälsning och syndernas förlåtelse.
6. Jesus, Guds Son, blev avlad av den helige Ande i sin mor Marias sköte.
Centralt i julen är ett biologiskt och teologiskt mirakel som kräver övernaturlig tro. Skeptikerna skrattar åt tanken på att Gud skulle avla ett barn i en jungfrus sköte, och säger att det är en biologisk omöjlighet och avfärdar det som en blott legend. Troende kommer se att bara en syndfri människa skulle kunna frälsa människor genom att dö för dem, och att en sådan syndfri människa endast kunnat bli avlad av Gud själv.
7. Det finns ingen inkarnation utan jungfrufödelsen.
Andrew Lincoln argumenterade, i sin bok Born of a Virgin? att jungfrufödelsen är ohistorisk, samtidigt som han påstod att inkarnationen ändå kunde vara sann i andlig bemärkelse. Men det här går emot Skriftens undervisning, som håller jungfrufödseln och inkarnationen samman som två sidor av ett och samma mynt. Endast en jungfrufödelse låter Jesus vara gudamänniskan som kombinerar två naturer – mänsklig och gudomlig – i en person, som de tidiga kyrkomötena dokumenterat fastslog.
8. Jesu födelse åtföljdes av förkastelse.
Herodes försökte döda Jesus (Matt 2:16). Det fanns inte plats för Jesus i härbärget (Luk 2:7). Även om världen blivit skapad genom Jesus, kändes världen inte vid honom (Joh 1:11). Det var inte många som välkomnade Jesusbarnets födelse. Skälet till detta var främst att Jesus hotade människornas intressen. Syndiga människor älskar synden mer än Gud och vägrar komma till ljuset för att deras gärningar inte ska bli avslöjade (Joh 3:19–21).
9. Jesus kom för att göra en andra, andlig födelse möjlig för de som tror på honom.
Som Charles Wesley bejakar i ”Hark! The Herald Angels Sing” blev Jesus “född att väcka jordens barn, född att ge dem den andra födelsen”. Johannes skriver: ”Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud” (1:12–13). Sedan berättar han om Nikodemus, som får höra av Jesus att han måste bli född på nytt (3:3, 5). Vem som helst kan bli född på nytt andligen genom omvändelse från sin synd och förtröstan på Jesus. De som inte upplever denna andra födelse är inte troende utan endast kristna till namnet (Rom 8:9).
10. Jesu ankomst betecknar det ultimata offret.
Han lämnade himlens härlighet för att komma till världen – en mörk plats – naken, sårbar och försvarslös. Han utsatte sig själv för det mänskliga tillståndet och tog på sig ”likhet av syndigt kött” (Rom 8:3). Han blev svag, ödmjukade sig själv på ett kors och dog för vår synd (Fil 2:5-8). Detta är vad julen handlar om, och inte om skrikig kommersialism.
Andreas J. Köstenberger (fil. dr. Trinity Evangelical Divinity School) är förste forskningsprofessor i Nya testamentet och bibelteologi vid Southeastern Baptist Theological Seminary i Wake Forest, North Carolina. Han är en flitig författare, framstående evangelikal vetenskapsman och redaktör för Journal of the Evangelical Theological Society. Han är grundaren till Biblical Foundations, en verksamhet vigd åt att återställa hemmets och församlingens grund i Bibeln. Köstenberger och hans fru har fyra barn.
Översatt med tillstånd av Crossway. Orginalet: https://www.crossway.org/blog/2016/12/10-things-you-should-know-about-christmas/