Hur predikar man ett bibelavsnitt som man inte gillar så mycket? Många pastorer skulle förstås bara leta upp ett annat avsnitt. Men för de som har åtagit sig att predika utläggande, är ibland den text man möter inte direkt den man själv hade valt.
“Om jag inte gillar ett avsnitt så är det ofta bara för att jag inte förstår det eller vet hur jag ska predika utifrån det,” förklarar Mike McKinley i en ny rundabordsvideo med Bryan Chapell och J. D. Greear. Men gång på gång har Mike, som är pastor i Sterling Park Baptist Church i norra Virginia, märkt: “Jag har lärt mig att det behagar Gud att använda saker som inte imponerar på mig.”
“Om jag förstår vad Herren säger men bara inte gillar det, måste jag lära mig att älska det,” säger Chapell, pastor i Grace Presbyterian Church i Peoria, Illinois och f.d. ordförande i Covenant Theological Seminary i St. Louis. “Jag måste försöka räkna ut varför Gud placerat det just där och sedan bli förälskad i just denna anledning.”
“Jag ser tillbaka på mina tidiga år och skäms för hur lite förtroende jag hade för Guds Ord,” erkänner Greear, pastor i The Summit Church i North Carolina. “Men även om det funnits bibelböcker som jag inte trott att jag skulle gilla, kan jag ärligt säga att jag aldrig predikat utifrån någon bibelbok som inte visat sig vara djup och livsförändrande.”
Se hela 9-minutersklippet där dessa pastorer diskuterar “måndagsmorgonskräck”, om varför Chapell drog sig ur från att predika klart Daniels bok, och om när tillämpningar av texten lyfter av bördorna, m.m.
När man är pastor och vill predika igenom Bibeln-
-kommer man ibland till delar som man inte är så jätteentusiastisk över.
Hur predikar man en bibelbok som man “inte gillar” eller inte dras till?
Påstår du att det finns delar i Bibeln du inte gillar?
—Är det din utgångspunkt?|—OK, det var dåligt formulerat.
Hur närmar man sig avsnitt där man inte har mycket man vill säga.
Det var en bra räddning!
Det finns bibelavsnitt för olika stadier i livet.
En gång i mitt liv predikade jag igenom Daniels bok och kom till-
-andra halvan med profetiorna och insåg att jag inte var redo för detta.
Jag förstod det ännu inte.
Jag skulle inte kunna gå fram med myndighet. Jag var inte redo.
Man måste bli redo någon gång, men man behöver mer studier och erfarenhet.
—Så du passade?|—Ja, jag passade.
Jag återkom till den efter några år, och samma sak med Uppenbarelseboken!
Det finns delar i dessa böcker jag klarar av, andra måste jag läsa på om.
Så när Left Behind-serien kom så visste du…
…då visste jag exakt vad jag inte skulle säga!
Det kan finnas bra anledningar till att inte gilla det.
Om man inte gillar vad Herren säger så får man lära sig att älska det.
Men ibland kan man förstå det men man måste räkna ut varför Herren lagt-
-det där. Det är viktigt för Hans folk och jag måste upptäcka varför.
Sedan måste jag bli kär i detta.
Om jag inte gillar en text, en vecka när jag ska predika-
-så är det ofta för att jag inte förstår eller vet hur jag ska predika den.
Predikantens fasa är på måndagen när man läser veckans text och tänker-
“-ska jag prata i 45 minuter om detta?”
Då måste man jobba och ha förtroende att Guds Ord matar Hans folk.
Att alla texter pekar på Kristus, texten finns där av en anledning.
Om jag inte förstår det, är det fel på mig, inte Bibeln.
Jag minns att jag hade en serie om småprofeterna, en översikt av varje bok.
Så kom jag till Sakarja och insåg att jag inte fattar detta.
En kvinna med en korg och Jesus är med på slutet…?
Det var den svåraste veckan jag någonsin haft.
Man får lita på att Gud använder det. Efteråt kom folk och sa att det-
-varit till hjälp. Och jag förstod inte riktigt…
Men du sa vad som gjorde att du lärde dig älska det. Vi älskar inte saker-
-för att vi behöver information.
Denna information verkar inte vara till hjälp, eller: Jag vet inte vad-
-jag ska säga, det är dunkelt på något sätt.
Kan vi röra oss från informationen till tillämpningen, som är målet-
-då tynger inte bara innehållet mig, utan tillämpningen ska lyfta tyngden-
-från Guds folk. Kan jag tänka på att lyfta tyngden från Guds folk-
-så blir det inte bara information att dumpa på folk.
En del frågar mig, jag är ung, men de frågar om vad jag lärt mig genom åren.
Jag ser tillbaka och skäms för hur lite förtroende jag haft till Guds Ord.
Jag reste omkring och predikade och tänkte: “Efter dessa 8 predikningar-”
“-vad mer kan jag säga?”
“Jag har redan sagt till dem att läsa Bibeln, be och gå till kyrkan…”
Men när man predikar igenom Bibeln märker man att dessa svåra kapitel-
-har så mycket. Det har nästan alltid varit så mycket att jag fått korta av.
Bibeln har en övergripande frälsningshistoria om Jesus.
Det handlar om hur Guds folk förvandlas och konfronterar sin avgudadyrkan.
De falska gudarna mot den ende Guden och hur det utspelar sig.
Denna historia är överallt och om man ser denna historia…
…när jag såg frågan “Hur predikar man en bok man inte gillar?”-
-så tänkte jag att det finns många jag inte trodde att jag skulle gilla-
-men när jag väl satt mig in i dem har de varit djupa och livsförändrande.
Man får ha förtroendet att Gud gärna använder det som inte imponerar mig.
Vissa söndagsmorgnar tror man att man har en riktig höjdare.
Sedan predikar man men folk verkar inte nämnvärt berörda.
Andra gånger ber man Gud om förlåtelse för vad man just ska predika…
En gång predikade jag igenom Jeremia, och det kändes som åttonde veckan-
-där jag bara pratade om döda kroppar i dalen och fåglar som pickar ut ögon.
Jag tänkte: “Jag klarar inte detta ännu en söndag!”
Och en dam kom fram efteråt och ville veta mer om att följa Jesus.
Jag fattade inte… efter att ha hört detta?
Men för att hålla Sitt folk ödmjukt och visa Sin ära använder Gud den här-
-sortens texter och predikningar mer än “höjdarna.”
Bryan, kan du komma på någon predikan som överraskat dig? En för mig-
-är när jag predikade igenom Andra Moseboken och det var en massa regler…
Jag tänkte att jag kan inte bara hoppa över detta.
Men när jag väl satte mig in i det märkte jag att det handlade om-
-evangeliet, helighet och liv. Det var en av de gångerna på året som Gud-
-mötte oss.
Jag trodde först att detta blir en vecka där vi bara måste härda ut.
Har du något exempel också?
Visst, som när man kommer till renhetslagarna i Tredje Moseboken…
Ibland är det ju inte bara ett visst avsnitt, men när man predikar t.ex.-
-i Tredje Mosebokens renhetslagar så får man ta det om och om igen.
Jag tänker att jag redan har sagt detta. Men folk är på olika ställen-
-på olika veckor. Man säger samma sak men de är mer beredda att ta emot det.
Det är intressant att upptäcka hur Anden verkar.
Han både inspirerar Ordet och öppnar hjärtan för att ta emot det.
Man tror man säger samma sak, men Herren har förberett andra hjärtan.
En till sidnot här. Den näst bästa boken jag läst om förkunnelse…
…den bästa är “Christ-Centered Preaching”.
—Bra gjort!|—Produktplacering…
…är John Stotts bok “Preacher’s Portrait”.
Där använder han en bra analogi.
Han talar om predikanten som förvaltare. Förvaltaren äger inte huset-
-och väljer inte vad barnen ska äta, utan ställer bara i ordning maten.
Bara för att man ägnar sig åt utläggande predikan, betyder det inte…
Jag tror det bör finnas viss urskillning när vi går till vissa texter.
Man får välja vad man ska betona.
Om förvaltaren går till skåpet och där är 8 rader med haricots verts-
-så går man inte bara igenom alla en och en. Man tar lite av varje.
Det är en balans mellan att predika igenom Bibeln och vara pastor och-
-försöka leda dem och inte bara lägga ut innehållet.
Kan du göra så och vara en trogen utläggare?
Man bara måste göra det. Näringen ligger där och jag förvaltar det.
Jag kanske inte förstår hur Herren ska använda det.
Engagemanget i Ordet och teologin om Ordet tar en in i tider då man-
-inte är säker på sin egen förmåga utan har förtroende för Herren.
Såvida man inte går vers för vers från 1 Mosebok till Uppenbarelseboken-
-gör vi alla detta med olika grad av vishet och förmåga.
Och när jag har bekymmer med texten tänker jag att jag inte planerat-
-så bra, så där behövs mycket vishet.
Det finns mycket mer att säga, men det var goda visdomsord, mina herrar.
Matt Smethurst tjänar som biträdande redaktör för The Gospel Coalition. Han och hans fru Maghan har två barn och bor i Louisville, Kentucky, där de tillhör Third Avenue Baptist Church. Du kan följa honom på Twitter.