Vad det har för teologisk och historisk betydelse att det var kvinnor som först upptäckte den tomma graven

Vad det har för teologisk och historisk betydelse att det var kvinnor som först upptäckte den tomma graven

Justin Taylor

I en artikel till Christianity Today online, tittar Andreas Köstenberger och jag på fem fel att ta bort från sin påskpredikan. Här är en kommentar om kvinnornas roll som kan vara nyttig att komma ihåg:

När du predikar denna påsk, hoppa inte över kvinnornas vittnesbörd, som om detta bara var en tillfällighet.

Under det första århundradet var kvinnor inte ens berättigade att vittna inför en judisk domstol.

Josefus sa att inte ens ett vittnesbörd från flera kvinnor var godtagbart ”på grund av den ombytlighet och djärvhet detta kön har.”

Kelsos, en kristendomskritiker på 100-talet hånade idén om att Maria från Magdala skulle vara vittne till uppståndelsen och talade om henne som en ”hysterisk kvinna … vilseledd av … trolldom.”

Denna bakgrund är viktig eftersom den pekar på två viktiga sanningar:

För det första är det en teologisk påminnelse om att Messias’ rike vänder världssystemet upp-och-ner. I denna kultur bejakade Jesus kvinnornas fulla värdighet och det viktiga värdet i deras vittnesbörd.

För det andra är det en stark, apologetisk påminnelse om uppståndelseskildringarnas historiska äkthet. Om detta var ”utstuderade myter” (2 Petr 1:16), skulle aldrig kvinnor ha blivit framställda som de första vittnena för den uppståndne Kristus.

En snabb guide om vilka dessa kvinnor var finns här.

Justin-TaylorJustin Taylor är direktör och bokförläggare på Crossway. Han bloggar på Between Two Worlds. Du kan följa honom på Twitter.

Tagged